Bachelorstudenter pitcher sine prototyper på nye medieløsninger og vi får rektor Margareth Hagen på besøk! Hun er interessert i vår satsning på arbeidslivsrelevans i utdanningen.
Velkommen til StudentDemo der avgangsstudentene på bachelor i medie- og Interaksjonsdesign ved UiB demonstrerer og pitcher sine bachelorprosjekter! Årets MVP Award skal også bli kåret, og denne gangen er det publikum som skal stemme på hvilken prototype de mener har best sjanse til å bli et ekte produkt. De seks forskjellige prototypene er utviklet i samarbeid med Akvariet i Bergen. Arrangementet foregår i Atriet i Media City Bergen den 10. mai kl. 12.00 - 13.30. Det blir lett servering. Meld deg på her!
Samarbeid med Akvariet i Bergen
På kurset MIX250: Bacheloroppgave i Medie- og interaksjonsdesign har studentene jobbet med Akvariet i Bergen med Aslak Sverdrup i spissen. Han er administrerende direktør for Akvariet, og har dette semesteret hatt et tett samarbeid med studentene om deres prosjekter. Tidligere i vår presenterte Aslak hvilke type tjenester Akvariet var interessert i at studentene skulle utforske, blant annet teknologi innen virtuell og utvidet virkelighet (VR/AR), interaktive skjermer og andre innovative løsninger for gode brukeropplevelser. Akvariets fremtidige planer om å bli til et nytt verdenshavsenter på Dokken ved navn "O" har også vært et sentralt tema for dette samarbeidet.
Resultatet av arbeidet er seks prototyper som er designet for ulike målgrupper og bruksområder, og den 10.mai skal studentene presentere sine løsninger for Akvariet på Media City Bergen!
Lars Nyre er faglærer på kurset sammen med medlærere Julia Hellem Brandt og Helene Høylandskjær, og lærer i designmetode Joao Ribeiro. Vi har også fått verdifulle bidrag fra Øyvind Steensen i Hidden, Ronald Toppe i Scary Weather, Audun Klyve Gulbrandsen i Spello og Christen Hermansen i Future Solutions.
Program
12:00 - 12:05: Introduksjon ved Helge O. Svela, adm.dir. i Akvariet Aslak Sverdrup og rektor ved Universitet i Bergen, Margareth Hagen.
12:05 - 12:15: Refleksjon om arbeidslivsrelevans. I samtale med Helge O. Svela skal rektor ved UiB, Margareth Hagen, tredjeårsstudent Martin Lund og andreårsstudent Fredrik Hajian reflektere om arbeidslivsrelevans i utdanningen.
12:15 - 12:30: Pitch fra gruppene. Hver gruppe får 2 minutter til å pitche sine prototyper for ekspertpanelet og publikum.
Dypdykk
Pingfinn
FiskAR
ARK
Havkompis
Oppdag O
12:30 - 13:00: Åpent gulv, demo av prototypene. Publikum får mulighet til å gå rundt og teste prototyper og prate med gruppene om deres prosjekt.
13:00 - 13:30: Ekspertpanelet stiller spørsmål og gir tilbakemeldinger. Ekspertpanelet får 5 minutter per gruppe til å stille spørsmål og gi tilbakemeldinger.
Avslutning: Vinnerne av MVP Award 2023 blir kåret!
Ekspertpanel
Margareth Hagen, rektor ved Universitetet i Bergen.
Aslak Sverdrup, administrerende direktør for Akvariet i Bergen.
Janicke Allers, investor og rådgiver for start-up bedrifter.
Leif Ove Larsen, professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen.
MVP Award 2023
Også i år skal det også kåres en vinner av MVP-prisen! MVP står for "minimum viable product" og prisen gis til den prototypen som har størst potensial for å bli et ekte produkt for Akvariet. Hvilken prototype fremstår som mest relevant og gjennomførlig for Akvariets behov på kort eller lang sikt? På fjorårets arrangement var det en jury som valgte vinneren, men i år er det publikum som stemmer den frem! På slutten av arrangementet blir vinneren kåret ved hjelp av Menti, og det vil gis ut gulldiplomer og premie.
Prototypene
1. Dypdykk: Den digitale læringsplattformen Dypdykk tilbyr skoleklasser et organisert, fleksibelt og morsomt opplegg i forbindelse med et besøk på Akvariet! Prototypen er designet og utviklet av Emilie Engberg Andersen, Lukas William Larsen, Marie Moksheim, Thea Torgrimsen Svinø og Johanna Utle.
2. PingFinn: Pingfinn gir et innblikk i de unike personlighetene til pingvinene ved bruk av bildegjenkjenningsteknologi. Løsningen er bakt inn i appen til Akvariet, du trenger bare å ta et bilde for å bli bedre kjent med pingvinene. Prototypen er designet og utviklet av Mohamedamin Ayanle Godor, Markus Jin Hovland, Hedvig Bache Hungnes, Maja Sandvik og Amanda Jørgensen Værøy.
3. FiskAR: Opplev dyrelivet i ditt nærområde med Augmented Reality på mobilen. Lær om ulike arter og hvordan forurensning truer havets økosystemer. Bli med på reisen for å øke bevisstheten rundt vår påvirkning på naturen. Prototypen er designet og utviklet av Hans Christian Haakonsen, Precilia Isaksen, Mathilde Solbakken Stenberg, Sara Tumey Celik Nystad og Julia Dietze Paulsen.
4. Ark: ARK er en plattform som skal bidra til en mer effektiv og trygg arbeidsflyt hos Akvariet, og dermed sikre god dyrevelferd og mer tid til formidling for de ansatte! Prototypen er designet og utviklet av Helena Graver Arvidsson, Kaja Qvigstad Eek, Mari Elise Bøe, Martin Lund og Anna Solvoll Saugestad.
5. Havkompis: Havkompis er en interaktiv læringsplattform for barn og unge. Gjennom profiler om Akvariets ulike arter og enkle aktiviteter, har vi som formål å spre kunnskap og læring på en måte som fanger barnas oppmerksomhet og bidrar til lærelyst om havet. Prototypen er designet og utviklet av Emily Wei Stokke Dishington, Adrian Reksten Ringdal, Iselin Ågotnes Steffensen, Marte Hestetun Svinø og Irene Ulveseth.
6. Oppdag O: Oppdag O gjør verdenskartet levende med framtidens AR-teknologi og er tilpasset til fremtidens havsenter "O" som skal bygges på Dokken. Brukeren får en utforskende og lærerik «heads-up, hands-free» opplevelse full av diskusjon, samarbeid, og fysisk bevegelse. Prototypen er designet og utviklet av Emma Husa, Sara Rachel Johnsen, Amalie Kjersem, Håkon Lystad og Alrik Strandnæs Olsen.
StudentDemoen arrangeres av TekLab ved Lars Nyre, Julia Hellem Brandt og Helene Høylandskjær i samarbeid med NCE Media ved Helge O. Svela og Charlotte Vindenes og forsknings- og innvoasjonssenteret MediaFutures ved Ola Roth Johnsen. MediaFutures jobber med ansvarlig medieteknologi med ledende mediehus og medieteknologiselskaper, og spiller en viktig rolle i de praksisnære utdanningene på infomedia.
Arbeidslivsrelevans i fokus
Et viktig tema for kurset er arbeidslivsrelevans. Dette gjenspeiles i hvordan samarbeidet mellom studentene og Akvariet har blitt utført, og ikke minst hvordan studentene har jobbet med sine prosjekter. Gjennom utdanningene og forskningsaktivtitene i Media City Bergen har informedia utviklet sterke relasjoner til medie- og teknologiselskapene i Bergen. Utdanningen er praksisnær og utforskende gjennom unike samarbeid med næringsliv og andre aktører. Dette gir dermed studentene relevante erfaringer som er tett knyttet til arbeidslivet, og gjør overgangen fra studie til arbeid lettere å navigere.
Årets bachelorstudenter har i sine prosjekter gjort et grundig innsiktsarbeid hos diverse brukergrupper for å utforske interessante og relevante problemområder. Videre har de brukt designmetoder og sentrale designprinsipper innenfor interaksjonsdesign for å utvikle innovative løsninger. De har også utført flere runder med brukertesting for å kartlegge brukerbehov og forbedre brukeropplevelsen til sine prototyper. De har med andre ord jobbet som interaksjonsdesignere på lik linje som man gjør i et konsulentfirma. Arbeidet de gjør i sine prosjekter gir dem derfor verdifulle og relevante erfaringer som kan direkte overføres til arbeidslivet.
Vertikalt bedriftssamarbeid
På tidligere kurs har mix-studentene samarbeidet med hvert sitt firma, uten å ha særlig kontakt med hverandre underveis. Dette kalles horisontalt samarbeid. Våren 2023 har kurset blitt forsterket med ressurser fra TekLab Bedrift, der vi har utforsket nye måter å samarbeide med bedrifter på. Alle studentprosjektene har den samme oppdragsgiveren, Akvariet i Bergen, og fire andre mediefirma som støtter opp under arbeidet til studentgruppene på forskjellige måter: Hidden, Spello, Future Solutions og Scary Weather. Dette kaller vi derfor for "vertikalt bedriftssamarbeid". Jo flere muligheter studentene klarer å utnytte, og jo større kompleksitet de klarer å håndtere, desto mer lærer de som igjen vil resultere i et verdifullt resultat.
Publiseres på TekLab
Alle prorotypene vil bli publisert på TekLab sin nettside på slutten av semesteret. Stay tuned!
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.