Metodiske betraktninger
Beslutningene for felstudiet ble tatt i lys av relevant teori. Jeg vil nå gå nærmere inn på deler av den. Kombinasjonen av tre metodene (skjema, fysiologisk data og intervju) ble vurdert som den mest passende for å prøve å svare på spørsmålet.
“Psychophysiology brings the possibility of using concrete measurements of the state of the human body to accompany assessments captured through surveys or observations.” (Lazar et.al, 2017). Videre forklares fordelen med denne kombinasjonen: man får et bedre bilde av nøyaktig hvorfor, for eksempel, en deltaker ble skremt enn forståelsen man sitter igjen med ved å bare bruke subjektiv respons eller data fra hvordan deltaker utførte oppgaven.
I artikkelen “Review on psychophysiological methods in game research” fra 2011 gjennomgås bruk av psykofysiologi i spillstudier. Artikkelen ser på bruk av tidligere spillstudier hvor psykofysiologi er brukt slik at man kan “vise veien videre”, men også forklaring av metoder, ulik fysiologisk data, hvordan dataene kan brukes og potensielle fallgruver. Det poengteres at det ikke er en akseptert teori for spillopplevelser, så de fleste teoretiske modell brukt i spillstudier er lånt fra andre fagfelt.
Det blir beskrevet at når man spiller et spill er fysiske reaksjoner en underliggende prosess i spillopplevelsen, og det kan da være fristende å hevde at psykofysiologiske metoder kan brukes for å “måle” selve spillopplevelsen”. De metodene kan ikke det, men de kan måle deler av spillopplevelsen som har “… recognized measurable physical concomitants. Nevertheless, in those areas, physiological measures can provide more objective and precise information of the player´s emotional and cognitive processes than is available by subjective methods.” (Kivikangas, et al, 2011). Fordeler som trekkes frem med måling av fysiologisk data kontra andre måter å innhente data er at dataene ikke påvirkes av måten deltaker svarer på, sosial ønskverdighet, ulike tolkninger av måten en undersøkelse er skrevet, de avhenger ikke av deltakerens minne eller om deltaker blir påvirket av å bli observert.