Prototypen Biotopia ble utviklet som en del av kurset "Design for mediebruk" våren 2022 ved Universitetet i Bergen i samarbeid med TV 2.
Studentene Håkon Lystad, Iselin Ågotnes Steffensen, Lukas William Larsen, Maja Sandvik og Sara Tumey Celik Nystad har i dette kurset utviklet en fremtidsrettet prototype for TV 2 Play ved bruk av VR- og AI-teknologi for voksne med barn i grunnskolealder.
Vil ha en enklere fremstilling av klimanyheter
Målgruppen for dette prosjektet var voksne med barn i grunnskolealder og i innsiktsarbeidet undersøkte studentene hvordan nyhetsformidling rundt klima oppleves av denne gruppen, særlig hva man trenger for å snakke med barn om klima. Funnene fra innsiktsarbeidet var blant annet at voksne ikke føler at de har nok kunnskap til å snakke med barna sine om klima, at de savner fokus på løsninger fremfor katastrofesaker i nyhetsbildet, og at målgruppen har behov for en enklere fremstillinger av klimarelatert forskning. Studentene brukte resultatene fra innsiktsarbeidet til utviklingen av konseptet og prototypen Biotopia.
En læringsarena om klima
Skjermbilde: Den virtuelle agenten Iris.
Biotopia en en prototype i VR som gir deg en læringsarena om klima! Du får nyheter og fakta kommuniseres gjennom en virtuell agent som fungerer som et allvitende klima-orakel. Dette klima-orakelet svarer på alle dine spørsmål angående klima og miljø, og viser klimanyheter gjennom både samtale og video. Agenten kan også gi deg forslag til hva du og din familie kan gjøre for klimaet. Nyheter kan ofte være tungt og alvorspreget, så du kan derfor spørre om «funfacts» som gir rom for lystige innskudd. Prototypen fungerer som en felles læringsarena for både voksne og barn, og bidrar på denne måten til bedre klimasamtaler!
Design av klima-orakelet og VR-miljøet
Skjermbilde: Orakelet Iris.
Studentene designet Biotopia med et mål om at VR-miljøet skulle være en løsningsfokusert og håpefull læringsarena, og har derfor skapt et sted som er attraktivt og behagelig for brukerne å oppholde seg i. Med fokus på funnene fra innsiktsarbeidet ville studentene at Biotopia skulle åpne opp for klimasamtaler mellom foreldre og barn, og har derfor utformet prototypens miljø med kombinasjoner av elementer både barn og voksne kan finne tiltalende. Biotopia sin agent Iris er en hybrid mellom et tre og et menneske, og er et klima-orakel som svarer på alt brukeren lurer på angående klima. I kombinasjon med humoristiske innslag skaper Iris en avslappet stemning som ikke oppleves for belærende og teoretisk - til tross for et alvorspreget tema.
Studentene har også designet VR-miljøet der det framstår som natur som er gjenkjennbart, men også fantasifullt for å skape en opplevelse utenom det vanlige. For at det skal føles ut som et virkelig sted har studentene også inkludert ulike lydeffekter i utviklingen av Biotopia. Ikke bare hører man både fuglekvitring og rennende vann, men studentene har tatt i bruk 3D-lyder som gjør at jo nærmere man kommer for eksempel fossen i miljøet, jo høyere blir det.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.