Bygger bro mellom utdanning og næringsliv

Med rollen som midlertidige samarbeidspartnere til et ambisiøst startup-prosjekt, fikk en rekke studenter smake på en noe annerledes type utdanning. Det tre måneder lange prosjektet ga et nytt innblikk i hva utdanning kan tilby.
Ildprøven: Åshild Thomassen Ramsdal, Martin Simenrud, Mikael Brønmo Hansen og Caroline Malmari presenterer sitt prosjekt "SoundLane" 11. mars 2022. (Foto: Lars Nyre).
Publisert: 30. april 2022

Artikkelen er skrevet av Martin Simenrud som var student på kurset.

Vi som er studentene på siste år på journalistikk og fjernsyns- og multimedieproduksjon ved Universitetet i Stavanger (UiS), kan velge Redaksjonell prosjektutvikling & entreprenørskap som et valgfag. Kurset ledes av universitetslektor Margareth Pollestad. Lone Nyløkken og Nora Storebø var undervisningsassistenter og hadde fast "progresjonsmandag". Vi var 23 studenter som valgte dette kurset våren 2022.

Utradisjonelt opplegg

I det som nesten må kalles utradisjonell utdanning, ble et samarbeid mellom UiS, TekLab og start-up selskapet FerdaCast inngått. Unge, kreative og ambisiøse hoder skulle få bryne seg på videreutviklingen av plattformen SoundPin, og slik oppnå kunnskap og innsikt i gründertilværelsen. TekLab stilte med ekstra ressurser for å gjøre samarbeidet mulig.

Først, la oss gjøre rede for detaljene. FerdaCast, startup-selskapet bak SoundPin, utvikler en plattform for geolokalisert lydinnhold. Den setningen kan høres noe forvirrende ut, slik den gjorde for flere av oss studenter i starten av løpet.

Universitetslektor Margareth Pollestad var ansvarlig for kurset, og fikk god hjelp fra TekLabs medarbeidere Lone Nyløkken og Nora Storebø. (Foto: Lars Nyre).

Apputvikling

Denne plattformen kan bli nesten hva som helst: informasjonsverktøy for yrkessjåfører, nostalgiske stedsbaserte tilbakeblikk, eller underholdning for de utålmodige små i baksetet. Det utfordrer både entreprenørskapsevne og kreativiteten.

Plattformen er altså en app. Vår oppgave var å fylle applikasjonen med en visjon og innhold, før denne visjonen omsider skulle overbevise mulige samarbeidspartnere.

Fra januar til mars jobbet studentene med forretningsplan, videoinnhold, intervjuer, utvikling av prototype, og omsider en fullverdig pitch av prosjektet, alt i tett samarbeid med gründeren bak FerdaCast.

Geir Inge Lerang (lengst til høyre) diskuterer med studenter. Lerang er gründeren bak FerdaCast og deres løsning SoundPin. (Foto: Lars Nyre).

Et friskt pust i et teoretisk utdanningsløp

For deg som er i starten, i midten eller på slutten av et teoretisk utdanningsløp, kjenner du deg trolig noe lei av den samme strukturen. Introduksjon til faget, pensumgjennomgang og forventninger, og strukturert jobbing gjennom semesteret, før det hele rundes av med en avsluttende eksamen.

Majoriteten av tiden tilbringes i klasserommet, hvor en gruppe variert motiverte studenter lytter til en foreleser som mener akkurat dette faget er det viktigste som finnes. Resten av tiden brukes til forberedelser eller eksamenslesing. Minutter etter eksamen er avlagt, er all lærdom magisk forsvunnet.

Tøff utfordring

Løpet studentene måtte gjennom i samarbeid med SoundPin, fungerte vesentlig annerledes. Omtrent fra første sekund av fagets introduksjon, var planen for det siste øyeblikket klar: studentene skal utvikle sitt eget prosjekt, som skal presenteres for nøkkelpersoner i relevante bransjer. Inkubator-organisasjonen Validé, Schibsted, NRK og en rekke andre aktører spilte rollen som dommer, jury og bøddel under en endelig presentasjon av tre måneders arbeid.

Blant en gjeng på omtrent 20 studenter på media, hvor ingen satt med betydelig erfaring fra gründervirksomhet, skulle denne utfordringen bli tøff. Det skulle bare mangle at TekLab og universitetet kunne tilby relevant og effektiv opplæring i «hvordan være gründer», før den store dagen.

For meg, en av de spente studentene i rommet, opplevdes denne prosessen som både stimulerende og spennende.

Juryen besto av Tor Anders Voldsund, forretningsutvikler i Schibsted Kyst og Kristina Thomsen, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Rogaland og Hilde Garlid, rådgiver i Validé (ikke synlig på bildet). Student Justus Nicolai Jensen er optimist. (Foto: Lars Nyre).

Et møte med hverdagen vi har foran oss

Det kan være en utfordring for utdanningsinstitusjoner å kutte distansen mellom utdanning og næringsliv. Noen studenter fullfører dessverre sitt utdanningsløp, uten et eneste møte med hverdagen de har foran seg.

Denne muligheten satte derimot studentene i kontakt med bransjefolk av alle slag. Anerkjente filmfolk, seriegründere med internasjonal erfaring, fotografer og journalister med betydelig freelance erfaring, og ikke minst høyst relevante samarbeidspartnere og organisasjoner. Det kan ikke beskrives som noe annet enn et frisk pust, i det ellers teoretiske utdanningsløpet.

Filmfolk, seriegründere og andre entreprenører

 Som en del av oppvarmingen til den store dagen, presentasjonen foran den skremmende alvorlig og voksne juryen, fikk studentene møte karrierefolk av alle slag. Vi måtte selvfølgelig lære hvordan en gründer egentlig tenker.

Den strategien fungerte svært godt. Mye takket være at ingen møtte opp for å fortelle oss nøyaktig hva vi skulle gjøre. Det var heller slik at den Oscar-nominerte filmprodusenten, den høyt aktede freelance-aktøren, og seriegründeren, som kom helt fra Tyskland for å besøke oss, delte perspektiv, tanker, problemer og mulige løsninger.

Det var mindre ren undervisning. Erstatningen ble kontinuerlig gruppearbeid, refleksjon og diskusjon.

Studentene Oda Bjønnes Hanslien og Caroline Malmari diskuterer mobilapp-design med seriegründer Espen Systad i FerdaCast. (Foto: Lars Nyre).

Et levende klasserom

Det var kanskje denne kombinasjonen som gjorde at alle studentgruppene endte opp med vesentlig ulike prosjekter. Gjesteopptredenene fra bransjeaktørene bygget broen mellom utdanning og næringsliv, og fungerte som en katalysator for idémyldring og videreutvikling av hver gruppes prosjekt.

Men å ha en god idé som blir til en god prototype, er ikke alltid nok. Det skal også presenteres godt, om du ønsker å fange oppmerksomhet. Derfor var det helt naturlig at en tidligere innkjøpssjef i NRK, som også var en del av juryen, ga studentene et kurs i pitching.

Hvordan løfte prosjekter fra bakken

At et utdanningsløp i media dekker hvordan en løfter prosjekter av bakken, fortjener ros. På grunn av denne helheten, utvikling av idé, utvikling av prototype og presentasjon av prosjektet, fikk studentene et fullverdig innblikk i hvordan du blir gründer. Gjennom gjesteopptredener med bredde og ekte lidenskap hos alle parter, fungerte disse tre månedene godt som gründerkurs.

Det magiske kirsebæret på toppen, blir at studentene får mulighet til å kombinere alt som ble lært tidligere i utdanningsløpet. Mediestudenter som har spesialisert seg i ulike retninger, tekst, teknikk, videoproduksjon og annet, må samarbeide for å polere det endelige resultatet. Uten semestrene som lå bak oss og fagbredden i studentgruppen, ville ikke prosjektet vært realiserbart.

Den store dagen 

Omsider lå den store dagen foran oss. Det som noen uker tilbake virket utenkelig, var nå blitt til fullverdige prosjekter. Dagene før denne, ble brukt til nøye gjennomgang av presentasjonene. Skal lysene være på eller av? Kanskje de bør dimmes? På hvilket tidspunkt vises presentasjonsvideoene? Står vi oppstilt i samme rekkefølge som gruppemedlemmene snakker? Lærdommen var klar, detaljer teller i presentasjonen. Enten fremstår du profesjonell, eller litt mindre så.

Rommet hvor presentasjonene skulle avholdes ble sakte fylt opp. Selv undret jeg over hvilke ansikter som hørte til hvilken stilling, mens havet av årsverk rant inn. Om jeg skulle gjette, var dette øyeblikket hvor en rekke studenter plutselig ønsket at de bare hadde pugget én gang til.

Men én etter én gikk gruppene opp på scenen, og presenterte sin visjon for SoundPin. Juryen ga både ris og ros. Noen av tilbakemeldingene avslørte skillet mellom vår lille gründerboble og virkeligheten. Men alle og enhver kom seg gjennom utfordringen. Og om jeg kan si det selv, på en strålende måte. Vi ble gitt de riktige verktøyene til rett tid, og alle gruppene overrasket positivt. Plutselig var det hele over.

Martin Simenrud (lengst til høyre) følger nøye med på presentasjonene fra sine medstudenter. (Foto: Lars Nyre).

Ildprøven

At avslutningen for det hele ble denne ildprøven, er det siste beviset for denne godt gjennomtenkte praktiske metoden.

Arbeidsprosessen var krystallklar for studentene fra første stund. Det sørget for at alle visste hva vi jobbet mot. Desto nærmere ildprøven vi kom, desto mer fokuserte gruppene på kvaliteten på arbeidet.

Ildprøven, presentasjonen for aktørene i næringslivet, sørget for at studentene fikk eierskap til eget prosjekt. Det ble også den skumleste delen. En barriere å overkomme. Hvor en student vanligvis ville avlagt eksamen, for deretter å rusle ut av rommet med alt liggende bak seg, ble denne opplevelsen heller et minne.

Ildprøven ga studentene en episode vi kan huske tilbake til, med følelsen av å ha mestret noe helt nytt.


Publisert: 30. april 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram