Motivasjonen blant elever på ungdomsskolen synker ifølge den nasjonale norske elevundersøkelsen. Forskning viser at undervisning basert på skjermer kan øke det generelle engasjementet hos ungdomsskoleelever. Derfor har fem studenter utviklet LUCIDA, en utdanningsplattform for barneskoleelever.
Har du noen gang hatt problemer med å fokusere i klassen på grunn av støy? Eller har du gått glipp av viktige forelesninger og sliter med å følge med i samtaler? LUCIDA er løsningen! LUCIDA er et AI-drevet verktøy for barneskoleelever som hjelper dem med å huske og repetere forelesninger. Ved å tilby personlige læringsopplevelser engasjerer og motiverer LUCIDA elevene basert på deres individuelle styrker og læringshastighet. Dette oppnås gjennom oppsummeringer, interaksjoner med systemets avatar og morsomme quizer.
Teamet bak LUCIDA inkluderer 2 UX-designere, Vilde Alice Holte og Susanne Ryland, med Maud Stude som UX-leder. Videre har Vegard Bolstad hatt ansvaret for backend-utvikling og alt som vedrører AI-aspektet. Amalie Alkemark har fungert som informasjonsarkitekt i dette prosjektet. Prosjektet var en del av MIX301 kurset i Medie- og Interaksjonsdesign ved Universitet i Bergen.
Hvert barn er unikt og det finnes ikke noe standartløsning når det gjelder læring. Visjonen med LUCIDA er å tilpasse læringen barnet for å imøtekomme ethvert behov, om det er ønsket om mer avansert pensum eller forenkle språket. LUCIDA skal være et pedagogisk verktøy designet for å støtte elever på barneskolen ved å tilby personlig tilpassede læringsopplevelser.
Bruk
En fysisk klasseroms-avatar utstyrt med en mikrofon spiller inn forelesningene. Opptaket blir deretter prosessert og transkribert. Den transkriberte teksten blir oppsummert ved hjelp av AI, og relevante nøkkelord blir trukket ut fra teksten. Den oppsummerte teksten, samt relaterte aktiviteter som quizer og et wordcloud-spill, er tilgjengelig i iPad-appen som lekser for barnet. Læreren kan også laste opp ytterligere materiale og kunngjøringer etter behov. Alle tidligere oppsummeringer og materialer er også tilgjengelige for barnet tilbake i tid.
En annen viktig funksjon i appen er katt-avatar Luci. Barna kan chatte med Luci i form av en AI-assistent og be om hjelp med læringsmateriell. Gjennom gruppens egen forskning har de oppdaget at barn responderer godt på avatare i undervisningen. De ønsket å knytte klasseromsopplevelsen sammen med leksene ved å ha Luci til stede på begge steder som en støttende motivator.
Videreutvikling
LUCIDA er basert på OpenAI sin API. I fremtiden skal det trenes og valideres en uavhengig språkbehandlings-AI-modell utelukkende på barneskolepensum og barnetilpasset innhold. Gruppen ønsker å øke spill-andelen og personaliseringsalternativer i LUCIDA
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.