Utstilling: Kunstig intelligens skaper ambivalens

Studenter i Media City Bergen har fått i oppdrag å produsere en utstilling om folks kompliserte forhold til kunstig intelligens. Utstillingen lages for Universitetsmuseet i Bergen og åpner 3. juni. Den vil bli sett av tusenvis av bergensere frem til jul.
Snart tar studentene i medie- og interaksjonsdesign over lokalene til Universitetsmuseet. Foto: Ronald Toppe.
Publisert: 14. mars 2024

Det er vanlig å være ambivalent til teknologiutviklingen. Vi frykter fremtiden men samtidig fryder vi oss over de store mulighetene. Vi er både pessimister og optimister samtidig.

– Ambivalens er en sinnstilstand som oppstår når man har to motstridende følelser eller holdninger samtidig, sier teknologiprofessor Lars Nyre. – Da kan man få problemer med å ta beslutninger fordi alle løsningene ser ut til å være like gode eller dårlige. De fleste både frykter og bruker kunstig intelligens-teknologi i hverdagen, og utstillingen på Universitetsmuséet skal vise frem noen av de mange dilemmaene dette skaper.

Det er studentene på avgangskurset «MIX250 Bacheloroppgåve i medie- og interaksjonsdesign» som har fått dette store oppdraget. Utstillingen skal stå fremme fra juni til desember 2024, og er gjort mulig gjennom et samarbeid mellom Universitetsmuseet og TekLab. TekLab er et HK-dir-finansiert tiltak for studentaktiv læring, og blir  avsluttet i desember 2024.

Interaktive installasjoner

Utstillingen tar publikum gjennom fem forskjellige opplevelser av kunstig intelligens i hverdagen. Målet er å engasjere publikum i spørsmål rundt hvilken teknologiutvikling vi vil ha i Norge i framtiden. Studentene er nesten ferdig utdannede interaksjonsdesignere, og utstillingen blir deres svennebrev.

Her får de bruk for alt de har lært. De må lage en fysisk fremtoning for installasjonen, og lager blant annet plakater, lyseffekter, digitale vegger, tunneller og hologram. De må også lage interaktive flater, og der er trykkskjermer sentrale. De bruker dessuten 3D-modeller, animasjoner, quizzer og videoer for å formidle fortellingene sine.

Utstillingen må fungere som en helhet, og derfor må studentgruppene samarbeide tett med hverandre. Publikum skal kunne vrimle mellom sonene uten å få den samme opplevelsen flere ganger, og uten at designuttrykket varierer for mye.

– Dette prosjektet er spesielt krevende, sier Lars Nyre og Ronald Toppe. – Vanligvis lager MIX-studentene prototyper som presenteres på en avsluttende StudentDemo, og deretter lagres de i arkivet. Dette kullet lager en offentlig utstilling som skal stå fremme et halvt år og besøkes av opp til 40.000 gjester. Noe slikt har aldri tidligere blitt gjort på MIX-programmet, sier Nyre og Toppe.

Universell utforming

Det blir er stor utfordring for studentene å designe utstillingen slik at den har universell utforming. Både svaksynet, hørselssvekkede og bevegelseshemmede personer skal kunne oppleve utstillingen, og dette krever gjennomtenkte løsninger med universell utforming.

– Museet skal være tilgjengelig for alle, eldre, barn og de med funksjonsnedsettelser, sier Åshild Sunde Feyling Thorsen, som er en av kuratorene fra muséet.

– Flest mulig skal kunne oppleve utstillingene, museet har som mål å demokratisere kunnskap. Rullestoller trenger en sirkel med diameter på 1,5 meter for å klare å snu. Montre skal også kunne oppleves sittende, og rullestoler må kunne kjøre helt inntil.

Fem fortellinger om KI

Våren 2024 består MIX250 av tjuetre studenter. De utgjør den kreative kjernen i prosjektet, og gjør hoveddelen av det tunge og tidkrevende arbeidet med å samle inn informasjon, tolke den og ta designbeslutninger og lage de fysiske og digitale komponentene som trengs. Til slutt skriver de også hver sin individuelle akademiske oppgave om prosjektet.

Studentene lager fem forskjellige fortellinger om ambivalens overfor kunstig intelligens. Her følger en første introduksjon til prosjektene ved hjelp av plakater og bilder. Presentasjonene vil bli utviklet utover våren. Lenkene går til studentenes LinkedIn-profiler.


Tidskapsel: Framtidstro før og nå

Studentene som står bak:

Fredrik Hajian
Veslemøy Heggen
Susanne Ziener
Helene Marie Reitan

Bildene er AI-generert etter tema.


Menneske = maskin? Kunstig eller naturlig?

Studentene som står bak:

Julie Sophie Teilstad Østby
Tobias Strand
Katrine Sundsbak
Kjersti Hereid Rasmussen
Åshild Løvstakken


Tunnellsyn (fake news)

Studentene som står bak:

Anders Finnebråten Gjerald
Mathias Kindervåg Sundvor
Anine Glenne Arnesen
Ida Søfting Monsen
Ida Myrbostad Paasche


Eyes of AI (objektgjenkjenning)

Studentene som står bak:

Vilde Hollund
Bjørk Margrethe Ellingsbø
Emilie Tryggan
Gunn Helen Mjeltevik
Tore Sæther Tennfjord


Falske skikkelser (deepfakes)

Studentene som står bak:

Maria Tysse Hordvik
Mads Gornitzka
Andrada Munteanu
Pauline Fjuk

Ronald Toppe, Marianne Lid Iversen og Åshild Sunde Feyling Thorsen. Foto: Ronald Toppe.

Faglig støtte

Studentene får faglig støtte og veiledning fra Universitetsmuseet og faglærerne som leder kurset MIX250.

Lars Nyre er kursleder for MIX250 våren 2024. Han er professor i medievitenskap ved UiB og leder for TekLabprosjektet.

Eli Kristine Økland Hausken er ansvarleg for utstillingen og koordineringen av ressurser fra Universitetsmuséets side. Eli er avdelingsleder ved Universitetsmuseet.

Marianne Lid Iversen er ansvarlig for det praktiske samarbeidet mellom muséet og studentgruppene. Marianne er kurator og innholdsprodusent ved Universitetsmuseet.

Åshild Sunde Feyling Thorsen er ansvarlig for designuttrykket til utstillingen. Hun er kurator og leder av faggruppe for aktivitet-, innholds- og utstillingsproduksjon ved Universitetsmuseet.

Ronald Toppe er rådgiver for utstillingen. Ronald har vært med å etablere flere av de eksisterende utstillingene på Universitetsmuseet, og er daglig leder i mediebyrået Scary Weather som er en partner i TekLab-prosjektet.

Audun Klyve Gulbrandsen er ansvarlig for teknisk oppfølging av installasjonene. Audun er webutvikler for TekLab, gründer med sitt eget selskap Spello og lektor i interaksjonsdesign ved UiB.

Mattias Arvastsson er senioringeniør og ansvarlig for IT/AV-utstyr på Universitetsmuseet.

Frank Wisnes er faglærer i interaksjonsdesign ved UiB og veileder studentenes gruppearbeid. Frank har sitt hovedvirke som Chief Experience Office (CXO) i Adventure Tech.

Helene Høylandskjær er masterstudent i medie- og interaksjonsdesign ved UiB og medlærer i interaksjonsdesign. Hun arbeider også for TekLabprosjektet.

Julia Hellem Brandt er masterstudent i medie- og interaksjonsdesign ved UiB og medlærer i interaksjonsdesign. Hun arbeider også for TekLabprosjektet.

 

Det trengs svært mange møter for å koordinere alt som trengs for å få en så stor utstilling til å gå bra. Foto: Ronald Toppe.

Bildegalleri

Nedenfor har vi samlet bilder fra vinteren 2024 da utstillingen ble utviklet. Vi legger ut flere bilder utover våren.


Publisert: 14. mars 2024
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram