« Alle Arrangementer

Hjelp! Vi må visst ta i bruk ny teknologi i utdanningen

30. mai kl 09:45 - 13:00

Hvordan kan man best best ta i bruk ny teknologi på medieutdanningene ved Universitetet i Stavanger? Hvilke erfaringer har deltakerne i TekLab-prosjektet gjort seg? Og hva sier Lars Nyre i sitt siste bidrag som professor II ved instituttet?

Tipps til UiS e1710401995722
Skjermbilde fra presentasjonen av en mobilapplikasjon for nyhetstips, laget av studenter ved IMS.

Dette skal vi finne ut av på et seminar ved Institutt for medie- og samfunnsfag torsdag 30. mai, der vi markerer avslutningen av både TekLabprosjektet og Lars Nyres rolle som professor II. Seminaret er åpent for alle interesserte, og det blir servert gratis lunch.

Bakgrunn

Lars Nyre ble hyret som professor II i 2019. Sammen med kollegaer søkte han støtte fra HK-dir til å utforske nyskapende bruk av teknologi på medieutdanninger i perioden 2021 til 2024. Prosjektet ble innvilget, og i flere år har det pedagogiske tiltaket TekLab utforsket diverse lærings- og vurderingsformer ved Universitetet i Bergen, Høgskolen i Volda og Universitetet i Stavanger. Hva er resultatene av TekLabs satsning i Stavanger? Hva gikk de forskjellige prosjektene ut på, og hva kom ut av dem?

Teknologiene som blir brukt i journalistikk og annen medieproduksjon endrer seg stadig, og skaper derfor behov for omstilling og oppdatering av undervisningen. I 2023 ble dette særlig tydelig pga. den offentlige oppmerksomheten om generativ AI i form av programvaren ChatGPT. Men utfordringen fra fremvoksende teknologi er ingenting nytt. I flere tiår har den globale teknologiutviklingen skapt behov for nye ferdigheter og kunnskapsformer i mediebransjen. Det er viktig for norsk kultur og arbeidsliv at medieutdannelser håndterer disse teknologiendringene ansvarlig og konstruktivt.

Hvordan kan medieutdannelser best håndtere problemene med at fremvoksende teknologi stadig endrer vilkårene for utdannelse og arbeidsliv? Hvilket læringsmetoder vil best kunne bidra til å gi studenter kritisk sans og tekniske ferdigheter som gjør at de kan bidra til en god teknologiutvikling?

Program

Seminaret finner sted i rom EOJ 378 i 3. etasje i Elise Ottesen-Jensens hus. Etterhvert vil det komme mer detaljert informasjon om innleggene og foredragsholderne.

09.45 - 10.00. Kaffe og småprat.

10.00 - 10.10. Velkommen ved Helle Sjøvaag. Helle er ordstyrer under hele seminaret.

10.10 - 10.30. Lars Nyre: "Hva er TekLab? Hvilke resultater har vi oppnådd?"

10.30 - 10.50. Hilde Garlid fra Validé: "Studentinnovasjon. Perspektiv på innovasjon og teknologi fra næringslivet og entreprenørskapssektoren".

10.50 - 11.10. Margareth Pollestad: «Jo flere vi er sammen. Erfaringer med arbeidslivsrelevans i utdannelsen". Margareth har ledet kurset BFJ302 Redaksjonell prosjektutvikling og entreprenørskap i fem år.

11.10 - 11.20. Kaffepause

11.10 - 11.30. Jo Fridstrøm: "Tema knyttet til masteroppgaven og TekLab". Jo er tidligere praktikant i TekLab og tok master ved UiS.

11.30 - 11.50. Sigmund Trageton: "Diskutek. Frå kjensler til ferdigheiter". Sigmund leder prosjektet "TekLab Diskutek" der podkasting brukes som et virkemiddel i undervisningen.

11.50 - 12.10. Helle Sjøvaag og Raul Ferrer Conill: "Ny teknologi i et nytt masterprogram. Hvordan gjør vi det?". Helle og Raul står i spissen for masterprogrammet Digital Socity og forteller om erfaringene så langt.

12.10 - 12.30. Gratis lunch til alle.

12.30 - 13.00. Lunchen fortsettter mens Lars Nyre presenterer sin nye bok Teknologi. En innføring som kom ut på Universitetsforlaget denne våren.

Dato:
30. mai

Arrangører

TekLab
Universitetet i Stavanger

Institutt for medie- og samfunnsfag
Elise Ottesen-Jensens hus
Universitetet i Stavanger,