Studenter ved Høgskulen i Volda er blant de første som benytter seg av samarbeidet med formidlingsplattformen. Rebecca Nedregrotten Strand er PhD-student og faglærer på HVO, og forteller at HIDDEN blir brukt av studenter på kurset «Web Documentary». Studentene skaper sine egne digitale fortellinger med bruk av medier som for eksempel video, animasjon, AR/VR, foto og lyd.
I kurset jobber studentene med Musea på Sunnmøre som oppdragsgiver, og skaper digitale, lokasjonsbaserte fortellinger for formidling på friluftsmuseet i Borgundgavlen i Ålesund. Målet er å publisere studentenes produksjoner i HIDDEN- applikasjonen.
Kurset Web Documentary fokuserer dette semesteret på hvordan man kan bruke mobilbasert teknologi til å formidle kulturhistorie. Studentene skal også få utforske hvordan og hvilke dramaturgiske grep som skal til for å engasjere og inspirere ulike målgrupper.
Gjennom dette samarbeidet får studentene oppleve hvordan det er å forholde seg til en reell bedrift. De får stor kreativ frihet og blir oppfordret til å være innovative i sin bruk av plattformen, samtidig som de har en konkrete modell å operere innenfor.
Mange utprøvinger på gang
Planen er å benytte HIDDEN-teknologien ved flere institusjoner tilknyttet TekLab-nettverket.
Lektor Kjersti Sivertsen ved Langhaugen videregående skole i Bergen utfordrer sine elever til å lage lokative saker fra nærmiljøet rundt skolen.
Professor Andy Opel ved Florida State University vil også utforske HIDDEN med sine studenter, og dette vil trolig skje våren 2022 i samarbeid med et eller flere av de norske prosjektene.
Margareth Pollestad og kollegaer ved Universitetet i Stavanger skal utforske HIDDEN med bachelorstudenter i fjernsyn, mulitimedier og journalistikk i 2021 og 2022. På grunn av en ny tildeling fra Universitetet i Stavanger er det også muligheter for at andre kurs kan tilpasses slik at det blir produsert innhold til HIDDEN, og man kan identifisere ulike lokaliteter og målgrupper for innholdet.