TekLab publiserer fire studentoppgaver om den nyhetsgenererende appen Ekko

Ekko er prototypen til en kunstig intelligent applikasjon som skal gjøre tipsene dine om til nyhetsartikler. TekLab har publisert de fire bacheloroppgavene basert på Ekko-prosjektet.
Studentene presenterer sin prototype for Ekko under Future Week i Media City Bergen 11. juni 2019. Fra venstre: Simen Larsen Johansen, Preben Ørpetveit Solberg, Malene Berg Sundsøy og Stine Olsen Helland. Foto: Zulfikar Fahmy.
Publisert: 14. oktober 2019

Ekko er en applikasjon for lokalavisene Sunnhordland og Hallingdølen, som ved hjelp av kunstig intelligens skal gjøre tips sendt inn av brukere om til nyhetsartikler i appen. Appen er ment å inspirere unge mennesker mellom 18 – 35 år til å sende inn tips til lokalavisen.

Prototypen av applikasjonen ble utviklet av datafirmaet Future Solutions på Bømlo sammen med studenter fra Media City Bergen og TekLab. Studentene Malene Berg Sundsøy, Preben Ørpetveit Solberg, Simen Larsen Johansen og Stine Olsen Helland arbeidet med prosjektet mens de hadde praksistid hos Future Solutions.

Praksistiden var en del av emnet INFOMEVI270 (Bacheloroppgave i nye medier) ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen. Kursansvarlige for INFOMEVI270 var førsteamanuensis Duc Tien Dang Nguyen og faglærer Joao Ribeiro.

Demo av Ekko i Media City Bergen

Tirsdag 11. juni 2019 presenterte INFOMEVI270-studentene de ferdige bachelorprosjektene sine i Media City Bergen. Dette skjedde som en del av arrangementet Future Week, hvor fokuset var på fremtid og teknologi.

Etter at alle gruppene var ferdig med studentpresentasjonene sine, fikk jeg en mulighet til å snakke med de fire Ekko-studentene mens de ga demonstrasjoner av applikasjonen for publikum.

De viste frem appen på en laptop, og forklarte meg at Ekko bruker maskinsyn og noe som ligner på ansiktsgjenkjenning for å analysere bilder og lage tags (beskrivende ord). Appen foreslår deretter mulige tags, og brukeren må selv velge hvilke tags de vil bruke. Ekko bruker så maskinlæring for å generere korte, beskrivende tekster til bildene/tipsene.

Ettersom det er appen som genererer tekstene for deg, og man ikke skriver dem selv, lurte jeg på om det også var mulighet for at man kan redigere tekstene før man publiserer. Jeg fikk bekreftet at dette er mulig. Man kan for eksempel legge til ekstra informasjon som roboten ikke har fått med seg.

I appen vises nåværende lokasjon, slik at artiklene som blir vist er basert på hvor brukeren befinner seg. Jeg lurte på om det også var mulig å velge andre steder å lese nyheter fra— for eksempel hvis du befinner deg ett sted, men har tenkt å reise til en annen bydel eller en annen by, og ønsker å holde deg oppdatert. Studentene kunne fortelle meg at denne funksjonen ikke er implementert i prototypen, men at man i det endelige produktet skal kunne endre lokasjon.

Ettersom Ekko i skrivende stund er en prototype, vil det komme til å skje flere endringer og oppdateringer i det endelige produktet. De fire studentene fortalte meg at de nå har avsluttet sin egen deltakelse i prosjektet, men at Future Solutions vil utvikle prototypen videre.

Du kan lese mer om Ekko her

Bacheloroppgaver om Ekko

Som en del av arbeidet på INFOMEVI270, skriver hver student også en individuell bacheloroppgave der de forventes å analysere interessante aspekter ved prototype-prosjektet de har vært med på.

De fire studentene undersøkte markedsgrunnlaget for Ekko, designet et grensesnitt for mobilappen, intervjuet journalister og andre involverte i lokalavisene om automatisering, lot vanlige brukere teste applikasjonen, og drøftet rollen kunstig intelligens kan få i journalistiske sammenhenger.

Professor Lars Nyre var veileder for studentgruppen, og var også veileder for de fire individuelle bacheloroppgavene.

Noen uker etter studentpresentasjonen i Media City Bergen, tok jeg igjen kontakt med studentene på vegne av TekLab. Jeg fikk så tillatelse til å publisere de fire bacheloroppgavene på TekLabs nettsted.

Her kan du lese oppgavene i komplett PDF-versjon:

Publisert: 14. oktober 2019