« Alle Arrangementer

Student møter bedrift

27. november 2023 kl 10:00 - 12:00

Frame 67 e1700120666566

Mandag 27. november arrangerer TekLab og MIX-programmet et interaktivt møte mellom studentene på MIX203 og bedrifter innen medier og interaksjonsdesign i Bergen og omegn. Vi får besøk av representanter fra bedrifter studentene besøkte tidligere i høst.

Bedriftssamarbeid er viktig på MIX203

Bachelorprogrammet i medie- og interaksjonsdesign har helt fra starten lagt vekt på å sette studenter i kontakt med bedrifter. Mange kurs inkluderer samarbeid med bedrifter som sin kjernedel. MIX203, Design for medieproduksjon, er et slikt kurs.

Kurset dreier seg om kvalitative forskningsmetoder for datainnsamling og analyse for å støtte opp under god interaksjonsdesign i bedrifter. Vi legger særlig vekt på å støtte samarbeid ved hjelp av nye interaktive teknologier. Kurset er innrettet på verktøy som støtter medieproduksjon i bred forstand, og det inkludert trykte medier, TV, grafisk design, brukergrensesnitt og interaksjonsdesign.

Som en del av kurset tilbrakte studentene en måned hos selskapene som opererer i dette domenet, og de testet ut metodene de har lært i praksis. De identifiserte potensielle forbedringer for produksjonsprosesser i selskapene.

Kursansvarlig er førsteamanuensis Miroslav Bachinski. Universitetslektor Edvard Sørbø er leder av modul 2 om feltarbeid og universitetslektor Joao Ribeiro er leder av modul 3 om Google design sprint.

Firmaene vi samarbeidet med

Høsten 2023 har studentene gjort feltstudier hos sju forskjellige firmaer inne medie- og interaksjonsdesign. Vi får besøk av følgende bedrifter og deres kontaktpersoner:

• Knowit Experience Bergen ved Aleksander Nygård Tonheim og Liva Snilstveit-Hoem.
  • Miles ved Karoline Raudstein.
  • TV 2 ved Kenneth Greve.
  • Vizrt ved Abel van Beek, Margrethe Berg Ohnstad, Roger Sætereng og Espen Drange.
  • frog Bergen ved Marie Søvik Bakkevold og Hulda Seterås Fadnes.
Vi er glad for at dere setter av tid til å bidra på denne måten!

Program for dagen

Møtet finner sted i Redaksjonsrommet i UiBs lokaler i Media City Bergen.

10.00 – 10.10. Velkommen! Miroslav Bachinski and Helena Viktoria Johnsen.

10.10 – 10.40. Spør meg om hva som helst-runde. Nettverksbygging mellom studenter og bedriftsrepresentanter. Studentene får ca. 5 minutter med hver bedrift.

10.40 – 10.50. Pause. Vi rigger om.

10.50 – 11.30. StudentDemo. Studentene presenterer potensielle forbedringer i prosesser de har observert i firmane, og prototyper som støtter opp om forbedringene. Les mer om prototypene nederst i saken.

1. The Office presenteres av Egle Sendzikaite, Johanne Myrvang Gulbraar, Vilde Marie Myrseth, Ingvill Demmo Normann og Margrethe Liahjell.
  2. Team Sync presenteres av Emilia Weisser Eide, Remi André Nygård, Michela Wilhelmsen, Tuva Sofie Systad Vold og Silje Garmannslund Eide.
  3. Our Space presenteres av Eirik Pagani Vavik, Pernille Sofie Haas Brubakk, Stine Nikolaisen Knutsen, Jenny Dal Østensen, Ole Sander Borgenhaug Brudvik og Isak Mølsknes Dammen.
  4. Sir Forms presenteres av Hallvard Lygre Hetlelid, Kine Andrea Digerud, Emma Voldsæter, Helene Herstad Bjørgen og Benjamin Voll Laate.

11.30 – 12.00. Diskusjon. Representanter fra bedriftene diskuterer innspillene med studentene.

12.00 – 12.30. Internt møte mellom faglærerne og bedriftene. Dette er ikke en del av det offentlige arrangementet.

Om prototypene

The Office

The Office er en applikasjon for sømløst samarbeid på arbeidsplassen. Den hjelper kolleger med å søke og koble seg til andre basert på deres ferdigheter og erfaring. Plattformen gir også prosjektledere muligheten til å danne team basert på de ansattes kompetanse, og dermed maksimere utnyttelsen av variert ekspertise innenfor arbeidsplassen.

The Office was designed by Egle Sendzikaite, Johanne Myrvang Gulbraar, Vilde Haug Kåsene, Ingvill Demmo Normann og Margrethe Liahjell.

Office 1 1

Team Sync: Launch your project

Kommunikasjon er viktig når man er i et prosjekt med andre. Eksisterende programmer prøver å løse dette, men er gjerne kompliserte og har mange funksjoner som ikke alle bruker. Team Sync fokuserer på å holde oversikt over dine oppgaver individuelt, og innen i dine prosjekter.

Team Sync er designet av Emilia Weisser Eide, Remi André Nygård, Michela Wilhelmsen, Tuva Sofie Systad Vold og Silje Garmannslund Eide.

Team Sync

Our Space

Our Space er en applikasjon som skal gi en bedre løsning for kommunikasjon mellom designere og klienter innad i et prosjekt. Plattformen skal bedre kommunikasjonen mellom de involverte i prosjektet. Ideen er at en tidslinje blir brukt som et informasjonssenter der designere og klienter får tilgang til en visuell presentasjon av arbeidsprosessen. Tidslinjen skal vise hele prosjektet der milepæler, oppgaver, møter og kommentarer er på ett sted. Den skal derfor være et verktøy for å bedre samarbeidet mellom designere og klienter i et prosjekt.

Our Space er designet av Eirik Pagani Vavik, Pernille Sofie Haas Brubakk, Stine Nikolaisen Knutsen, Jenny Dal Østensen, Ole Sander Borgenhaug Brudvik og Isak Mølsknes Dammen.

Our Space

Sir Forms

Sir Forms er inspirert av kommunikasjonsverktøyet SBAR. Det er et rammeverk for kommunikasjon som hovedsakelig brukes i helsesektoren, som vi har tilpasset for å passe teknologi- og medieproduksjonsbransjen. I løpet av feltarbeidet vårt oppdaget vi at å ta på seg oppgaver definert av andre ikke alltid var like lett. Sir Forms forsøker å fikse dette, ved å utstyre ansatte med et verktøy som oppfordrer de til å skrive forståelige oppgaver, i et system med god oversiktlighet.

Sir Forms er designed by Hallvard Lygre Hetlelid, Kine Andrea Digerud, Emma Voldsæter, Helene Herstad Bjørgen og Benjamin Voll Laate.

SirForms illustration

Dato: