TV 2 Key er et prosjekt utvikla i samband med kurset "Design for mediebruk" våren 2021 av: Yiwen Jiang, Kristin Forsberg Dahle, Sigrid Hoddø Bakås, Yara Corte-Real Mathisen, Susanne Ryland.
Nyheter på egne premisser
TV 2 Key er en personalisert nyhetsapp for ungdom i alderen 18-19 år. Konseptet innebærer at brukeren selv kan bestemme hva de skal få opp i nyhetsfeeden sin ved hjelp av nøkkelord som fremhever og blokkerer tema, i tillegg til andre funksjoner som har blitt utvikla basert på innsikt om unge sine medievaner.
I dagens samfunn er nyheter tilgjengelig på mange ulike plattformer, men det er ikke alltid like lett å vite hva man kan stole på. Mange informasjonskilder kan forårsake overflod av informasjon og clickbait. Selv for den yngre generasjonen som er oppvokst med en digital hverdag, kan dette fort bli overveldende.
Sammen skaper disse funksjonene en app som lar brukerne lese nyheter på sine egne premisser, ved å selv kunne bestemme hvilke typer nyhetssaker som skal dukke opp i deres personlige feed, kalt «Mine nyheter». Dette baserer seg på nøkkelord som de selv kan styre. Brukerne har også mulighet til å konsumere nyheter fra en nøytral nyhetsfeed som ikke baseres på personalisering, kalt «Alle nyheter». Dette, sammen med korte «stories» i den tilpassede nyhetsfeeden, sørger for at man ikke går glipp av de aller viktigste nyhetssakene.
Hvis TV2 kan tilby unge en løsning som kjenner til deres interesser, samtidig som den er dagsaktuell, vil dette kunne bidra til at flere unge blir trofaste brukere av tjenesten deres, som igjen kan øke oppslutningen til TV2. I en undersøkelse fant de ut hva som engasjerte de i målgruppen. Svarene ble varierende. Derfor kan brukeren benytte seg av nøkkelord for å personalisere appen. Disse nøkkelordene er inspirert av hashtags, et velkjent konsept for målgruppen. Dette sikrer en enkel overgang til personaliseringen.
Designet for behov og ønsker
For å best mulig kunne skape et godt og gjennomtenkt design tilpasset systemets brukere, er det grunnleggende å forstå målgruppens behov og ønsker, i tillegg til deres vaner, aktiviteter, kontekst og omgivelser. Gjennom spørreundersøkelser og intervjuer har de forsøkt å kartlegge hvem brukeren er. Videre har de laget to personas som virkemiddel for å presentere hvem de vil designe for, og formidle det de vet om målgruppen.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.