TV 2 XPLORE

TV 2 XPLORE er en utforskermodus som skreddersyr brukeropplevelsen for hver bruker. Det er et konsept som bryter med den tradisjonelle utformingen av strømmetjenester og leter opp innhold kun for deg. Ta posisjoner blant strømmegigantene med XPLORE – ikke scroll bort tida di! 

TV 2 XPLORE er et prosjekt utvikla i samband med kurset "Design for mediebruk" våren 2021 av: Kamilla Wigestrand, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær, Erling Stavn Qvale, Markus Berg Hannevik.

Gjør det gøy å finne noe å se på

Hvis du skulle valgt en ny serie å se på akkurat nå, hvordan hadde du bestemt deg? Og ikke minst, hvor lang tid hadde det tatt deg å finne en serie?

TV 2 Play konkurrerer ikke bare med andre strømmetjenester, men også alle andre delene av brukerens fritid. De publiserer jevnlig nytt innhold, men sliter med å hjelpe seerne å finne det. Brukerne har uttrykt at de ønsker et verktøy som presenterer innholdet på en engasjerende måte. Lite innhold og mye leting henger sammen med dårlige brukeropplevelser.

Det er her XPLORE kommer inn - den fungerer som en positiv filterboble for å minimere scrolling, frustrasjon og uinteressante anbefalinger - som i verste fall kan føre til et frafall i abonnementer. Studentene har laget TV 2 XPLORE, en utforskermodus som skal gjøre det enklere og raskere å finne nytt innhold. Brukerne skal kunne finne filmer og serier i et helt eget strømme-univers som gjenspeiler deres unike interesser. XPLORE gjør det gøy å finne noe å se på!

Opplevelse og smarte løsninger

Seerne vil ikke ha kjedelige oppgaver. Derfor mener studentene at det er viktig å appellere til brukerens nysgjerrighet for å hindre at de beveger seg over til en ny tjeneste. For å oppnå at navigeringen føles som en opplevelse og ikke arbeid, er designet inspirert fra spillelementer og spillprinsipper.

Designet bryter med strømmetjenesters ellers ensformige og tradisjonelle presentasjon av innhold med kreative former, størrelser og farger. XPLORE er helt unik for hver bruker og innholdet gjenspeiler deres personlige interesser.

XPLORE vil kunne velge en film for brukeren og presentere forslagene sammen med visuell data om anbefalingen. Innholdet formidles på en måte som gjør at filmvalget blir som et spill, noe som vil motivere og engasjere brukerne. Her fremstilles hvor god match forslaget er på en estetisk måte, noe som skal gi et inntrykk av at tjenesten forstår deg.

Studentene poengterer også at det er viktig å fange oppmerksomheten til brukeren med en gang filmen er ferdig og rulleteksten starter. I stede for å la rulleteksten gå blir brukeren ført tilbake til startsiden ,og de blir gitt en tidsramme på ti sekunder til å bedømme filmen.

Ved å fokusere på startsiden kan man presentere mer innhold og gi en bedre brukeropplevelse enn det man hadde oppnådd dersom rulleteksten går i fullskjerm. Det at seeren blir tatt tilbake etter strømming øker sannsynligheten for at de finner innhold av interesse.

Studentenes visjon er at anbefalingene i XPLORE drives av algoritmer basert på brukerens strømme-vaner. Interaksjoner i redigeringsmodus på TV 2 Play sin side vil gi konkret data til XPLORE om brukernes preferanser. Etterhvert vil algoritmen gi en indikasjon på interessen til seeren, og personaliseringen vil ha en umiddelbar effekt i det de kategoriserer det som er av interesse og ikke.

LES MER:

  • Les innsiktsrapporten her.
  • Les prototypespesifikasjonen her.

LES OGSÅ: Hjelper TV 2 med å lage framtidas strøymetenester


linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram