Les studentenes planer for redaksjonell nyvinning

Johannes Langelo i gruppen Swiftmedia viser hvordan tjenesten ser ut. Foto: Lars Nyre.
Publisert: 7. august 2020

TekLab publiserer forretningsplaner som er utviklet og presentert av mediestudenter ved Universitetet i Stavanger. Planene er laget for de regionale mediene NRK Rogaland, Stavanger Aftenblad, Jærbladet og Sandnesposten, og er ment å hjelpe dem å nå unge lesere på en bedre måte enn nå.

Idéutviklingen begynte som en obligatorisk innlevering på et kurs i redaksjonell prosjektuvikling og entreprenørskap. Studenter og faglærere så raskt at idéene har potensiale for å nå et bredere publikum, og vi ble enige om å publisere de ferdige rapportene.

Studentene og TekLab ved Lars Nyre har signert et samtykkeskjema der studentene sikres opphavsrett til både tekstene og idéene som formidles. Dersom det finnes interesse kan idéene videreutvikles med utgangspunkt i denne offentliggjøringen.

NRK din radio - en radiosending skapt for deg

Åpne PDF

Verdiløfte: “En enkel måte å samle alt ditt favoritt-lydmedieinnhold på samme plattform”. NRK din radio er en personifisert radiokanal. NRKs store tilbud av nyheter, podkast/programmer og nyheter blir tilpasset din smak og dine stemninger ved hjelp av kunstig intelligens. Du får oppdateringer på vær, kollektivtransport og forskjellige mat- og kulturtilbud i Rogaland basert på geo-lokasjon.

Konseptet er utviklet av Louise Galapati Larsen, Bror Vebjørn Remen, Jarl Anders Ruset Hjelle, Simen Sørensen Westgaard og Karolina Perzynska.

Sandnesposten Instatips - vær med å bestemme innholdet i avisa

Åpne PDF

Verdiløfte: “Instatips gir hvem som helst muligheten til å påvirke avisens innhold”. Instatips gir leseren mulighet til å dele nyhetsverdige hendelser fra lokalmiljøet, og gir avisredaksjonen et større tilfang av tips. Brukerne kan like og kommentere nyhetstips innen sjangrene nyheter, sport og kultur. De mest populære innleggene vinner premier og ukens toppinnlegg blir publisert i avisen. Avisene kan tilpasse Instatips etter hvilke lesergrupper og stofftyper de er mest opptatt av.

Konseptet er utviklet av Alesja Varemjova, Henrik Gulsrud, Atle Bertelsen Leerstang, Erlend Stærk Farbu og Hilde Kåstad.

Aftenbladet Det skjer - kun de arrangementene du er interessert i

Åpne PDF

Verdiløfte: “I appen Det skjer persontilpasser vi interessene dine, slik at du aldri går glipp av arrangementer du har interesse av”. Det er vanskelig for ungdom under 18 år å finne kulturarrangementer å gå på. Hvis familien din har abonnement på Aftenbladet får du en reklamefri strømlinjeformet opplevelse der du også kan vinne gratisbilletter og møte favorittbandene dine før konserten.

Konseptet er utviklet av Mali Marie Ytterli Øvrebø, Erlend Borren Kristoffersen, Arber Maliqi, Kylo Salvesen og Marius Døskeland Hope.

Aftenbladet GjenVinn - handling over ord, vi må redde moder jord!

Åpne PDF

Verdiløfte: “Et enkelt sentralisert system for å bli kvitt og gjenvinne ting, opprette dugnader og være miljøbevisst”. Ungdom har et sterkt miljøengasjement som de ikke nødvendigvis får utløp for i sitt lokalmiljø. Med GjenVinn kan ungdom sette dagsorden for miljøet og bli mer synlige for alle som ønsker å bidra til mindre forurensing, bedre resirkulering og økt gjenbruk. Appen er ment som en del av Aftenbladets tilbud til ungdom, og som en kilde til god klimajournalistikk.

Konseptet er utviklet av Morten Stareng Gundersen, Jo Fridstrøm, Kjellaug Lund, Hanna Hiim Sindre og Victoria Løvold Larssen.

Swift Media - bringer dine lokalnyheter raskt ut i sosiale medier

Verdiløfte: “Et enkelt verktøy for å skape et skreddersydd, konsistent utttrykk på sosiale medier”. Lokalaviser har ofte problemer med å holde seg aktive og relevante på sosiale medier. De har gjerne kontoer med mange følgere, men uregelmessig posting av varierende kvalitet. SwiftMedia er en app som lar journalisten enkelt poste saken på Instagram, Snapchat, Twitter og Facebook. Avisens logoer, farger, fonter og stiler blir anvendt slik at sakene lett kan knyttes til merkevaren.

Konseptet er utviklet av Justine Fonn Sætre, Peder Holtermann Solland, Simen Nykås, Johannes Langelo, Margrethe Meling.

Hvorfor publiserer vi disse forretningsplanene?

Publiseringen på TekLab er en del av en faglig utforsking av innovasjonspedagogikk. Dette er en tilnærming til medieutdanning der studentene blir utfordret til å lage prototyper på nye designløsninger og presentere dem i offentlige sammenhenger.

Vår tilnærming er ment å skape en sterk indre motivasjon hos studentene. De vet fra starten av at resultatene skal presenteres til et publikum og gjøres tilgjengelig på nett, og dette gjør at de arbeider hardt og målrettet. Arbeidet foregår typisk i grupper på 4-5 studenter, og når gruppene samarbeider godt kan de gjøre en grundig innsats med intervjuer, design og forretningsplanlegging i løpet av kort tid.

Eierskapsfølelsen gjør at studentene ofte får lyst til å se prototypene realisert i arbeidslivet, eller får ambisjoner om å bygge videre på de idéene sine i nye sammenhenger.

Publisert: 7. august 2020