Maskin eller menneske

Bilder generert med kunstig intelligens har vokst i rekordfart de siste årene, og har produsert like mange bilder som fotografer har i over 150 år. KI-genererte bilder åpner muligheter for kreativitet, men bringer også utfordringer som nettsvindel og bedrageri. Hva vil fremtiden bringe hvis denne utviklingen fortsetter, og tør du å utfordre deg selv til å skille mellom maskin og menneske?

Dette er installasjonen

Utforsk fremtidens teknologi gjennom Maskin eller Menneske utviklet i samarbeid med Universitetsmuseet i Bergen. Installasjonen inviterer besøkende til å teste sine ferdigheter i å skille mellom ekte fotografier og bilder generert av kunstig intelligens. Ved å trykke på en av knappene - grønn for "ekte" og rød for "falsk", konkurrerer deltakerne om en plass på ledertavlen.

Installasjonen består av et spill, en søyleskog, et podium med knapper, og en tidslinje. Besøkende kan konkurrere mot seg selv eller hverandre i spillet, sammenligne resultater på ledertavlen, og utforske søylene og tidslinjen sammen i grupper. Sosial interaksjon, edutainment og universell utforming står sentralt for å tilrettelegge for en bred målgruppe av nysgjerrige mennesker.

Designet for å være intuitivt og tilgjengelig, skaper installasjonen en multisensorisk og engasjerende spillopplevelse. Ved å kombinere elementer av spillifisering og læring, gir maskin eller menneske en dypere forståelse av KI-teknologiens muligheter og utfordringer. Dette er ikke bare en test av din evne til å skille mellom ekte og falskt, men også en bevisstgjøring av hvordan teknologi påvirker vår oppfattelse av virkeligheten.

Bli med oss på en reise inn i fremtiden, og oppdag utviklingen av kunstig intelligens. Klarer du å skille kode fra kamera, falskt fra ekte, KI fra virkelighet? Test deg selv på Universitetsmuseet i Bergen!

Prosjektet ble utført av studentene Katrine Sundsbak, Kjersti Hareid Rasmussen, Tobias Strand, Åshild Løvstakken og Julie Teilstad Østby, som en del av emnet MIX 250. Dette emnet er det avsluttende emnet for bachelorgraden i medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen.

Les Mer:

Trykk her for å lese rapporten

 

 


Publisert: 3. juni 2024
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram