Nyhetskompasset - Veiviseren for bredere journalistikk

Prototypen Nyhetskompasset er laget av Ida Sofie Lønning, Håkon Lystad, Olof Lundgren og Hannah Emilie Bøhtun i samarbeid med NTB i kurset Datajournalistikk ved Universitetet i Bergen.
Prototypen "Nyhetskompasset".
Publisert: 30. desember 2022

Studenter på bachelor-faget Datajournalistikk (JOU204) har i samarbeid med NTB utviklet prototyper med fokus på presentasjon av datajournalistikk gjennom digitale historiefortellinger, datavisualisering og andre former for journalistisk innhold ved hjelp av digitale og datateknologiske verktøy.

Nyhetskompasset er laget av Ida Sofie Lønning, Håkon Lystad, Olof Lundgren og Hannah Emilie Bøhtun.

Veiviser for bredere journalistikk

Nyhetskompasset skal være en veiviser for bredere journalistikk, og kan hjelpe å løfte frem andre bydeler i mediedekningen. Et argument for Nyhetskompasset er at mange er villige til å betale for journalistikk som er relevant for deres nærområde. Nyhetskompasset kan åpne muligheter for flere aktive abonnementer og større fokus på områder som før kan ha blitt glemt. Her vil journalister kunne følge med på hvor mange saker som skrives i bydeler, kommuner og andre geografiske avgrensninger. Nedenfor ser man kartet som et interaktivt varmekart, hvor bydeler eller kommuner med flest tilknyttede saker er markert i mørkere grønnfarge.

Verktøy for journalister

Journalister kan også få opp grafer for å holde oversikt. I tillegg kan man filtrere bort irrelevant informasjon eller spisse søket mot et bestemt tema som for eksempel politikk, kultur eller sport.

Dette gir muligheten til å få tak i både lett tilgjengelig og detaljrik informasjon. Journalister kan få tilgang til å se ulike typer informasjon om sakenes omfang, alt samlet på ett sted. Dette betyr at redaksjonen kan spare mye tid på å manuelt samle denne informasjonen selv.

Sjekk ut prototypen HER!

Publisert: 30. desember 2022