Havkompis er en interaktiv læringsplattform for barn og unge. Gjennom profiler om Akvariets ulike arter og enkle aktiviteter, har prototypen som formål å spre kunnskap og læring på en måte som fanger barnas oppmerksomhet og bidrar til lærelyst om havet.
Havkompis er designet og utviklet av Emily Wei Stokke Dishington, Adrian
Reksten Ringdal, Iselin Ågotnes Steffensen, Marte Hestetun Svinø og Irene Ulveseth. Prosjektet er utviklet i samarbeid med Akvariet i Bergen, som en del av det avsluttende kurset MIX250 i bachelor i Medie- og Interaksjonsdesign, våren 2023 ved Universitetet i Bergen. Les mer om kullets Studentdemo og utdelingen av MVP-prisen på Media City Bergen.
Akvariets samfunnsoppdrag er å skape lærelyst om livet i havet for besøkende. Havkompis bidrar til dette ved å øke barns interesse for artene de huser. Ved å designe et produkt tilpasset barn med fokus på å øke lærelyst og fremme relasjonsskaping, øker sannsynligheten for at besøkende på Akvariet sitter igjen med mer informasjon etter et besøk.
Brukeren kan klikke seg inn på artene de ønsker å bli kjent med. Artene veksler gradvis størrelse, i tillegg til å være markert med hvit kantlinje for å tydelig vise at de er klikkbare. Fisken med spørsmålstegn er en funksjon som lar brukeren stemme på navnet til en ny fisk på Akvariet.
Havkompis har et fokus på at barna skal få lære på egne permisser. Det innebærer at barna skal få utforske ting de er nysgjerrige på selv - uten at det er press fra skole eller foreldre.
Her finner man informasjon og fine fakta om arter som tilhører de forskjellige habitatsidene.
For å gjøre informasjonen mer interessant for barna, kan de blant annet sammenligne høyden sin med de ulike artene, og se hva annet som veier det samme som dem.
Les prosjektrapporten her.
Test ut prototypen i Figma her.