Hvordan kan strømming av nyheter se ut i fremtiden? Tales of the Now er en tankevekkende og fortryllende VR-opplevelse som formidler nyheter på en helt unik måte!
Tales of the Now ble utviklet som en del av kurset "Design for mediebruk" våren 2022 ved Universitetet i Bergen i samarbeid med TV 2.
Studentene Marie Moksheim, Julia Dietze Paulsen, Amalie Kjersem, Johanna Utle og Emma Husa har i dette kurset utviklet en fremtidsrettet prototype for TV 2 Play ved bruk av VR- og AI-teknologi for unge i aldersgruppen 16-19 år som kan kategoriseres som innovatører og early adopters.
Unge vil unnslippe virkeligheten
Fokuset for innsiktsarbeidet var å få et innblikk i forholdet videregående elever har til nyheter, strømmetjenester og nyheter på strømmetjenester. Studentene forsøker å avdekke hvilke potensiale strømmetjenester har innen nyhetsformidling for unge, og brukte spørreskjema, dagbokstudier, semistrukturerte dybdeintervju og blikksporing som metoder. De mest sentrale funnene fra innsiktsarbeidet var blant annet at nyheter ofte vekker negative reaksjoner for målgruppen, og at enkelte bevisst unngår nyheter til fordel for underholdning med mål om å unnslippe virkeligheten. Unge mister også interessen dersom innholdet ikke fremstår som appellerende.
En eventyrlig formidling av nyheter
Studentene utviklet på bakgrunn av innsikten prototypen Tales of the Now. I denne VR-opplevelsen møter du på Tails, en personlig AI-guide som formidler nyheter på en eventyrlig måte. Nyhetskonsumet har blitt en lek hvor du må bruke sansene dine til å lete etter og sanke og aktivere det som blir kalt for “Orbs”. På denne måten får du full kontroll og ansvar over eget konsum.
AI-personligheten Tails
AI-personligheten Tails. Bilde tatt fra prototypespesifikasjonen.
AI-personligheten i denne prototypen er det studentene beskriver som en "noe småfrekk og sarkastisk, men vennlig, humoristisk og kunnskapsrik mentor" i form av en rev ved navn Tails. Tails er en personlig AI-guide som formidler nyheter på en eventyrlig måte og refererer til disse om “Tales”, og er en konstant ved brukerens side i VR-opplevelsen som til en hver tid tilgjengelig for å svare på spørsmål og forklare funksjonaliteter.
VR-miljø: en eventyrlig virkelighet
Studentene har designet en stemningsfull of eventyrlig atmosfære hvor målet er at sansene får hvile og tankene kan vandre. For å gjøre dette har de brukt en rekke auditive og visuelle virkemidler som er nøye detaljert i VR-miljøet. Miljøet har også et dynamisk terreng som oppmuntrer til utforskning av omgivelsene.
Bilde av VR-miljøet. Bilde tatt fra prototypespesifikasjonen.
Se demovideoen for å få innblikk i VR-opplevelsen!
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.