SUJO om graveprosjekter til vgs-elever: – Noen av dem kan være av interesse for etablerte medier

En vg3-klasse i medie-og informasjonskunnskap på Langhaugen videregående tester ut bruken av chatGPT til journalistiske gravesaker. Nå fikk de tilbakemeldinger fra SUJO.
Publisert: 12. april 2023

I begynnelsen av februar begynte en gruppe elever i medie- og informasjonskunnskap 2 å utforske mulighetene for å bruke chatGPT til journalistiske graveprosjekter.

Fordelt i syv grupper jobber elevene nå med temaer som de selv synes er interessante og som berører en målgruppe mellom 16 og 20 år. Disse ideene ble presentert foran reportasjeleder Kristine Holmelid på SUJO (Senter for undersøkende journalistikk) på Media City Bergen.

Vær kildekritisk!

Besøket hos SUJO begynte med en innføring i grunnprinsippene til undersøkende journalistikk. Elevene ble så vist litt rundt, og fikk besøke studentene som hadde praksis i første året på bachelor journalistikk, og høre med hva og hvordan de jobbet for avisen Bymag. Etterpå ga Holmelid tilbakemeldinger på prosjektene og understreket viktigheten av at gravesakene bør være interessante, vesentlige og engasjerende for mange.

Her ble elevene vist rundt på UiB sin avdeling på Media City Bergen. Bilde: Alva Nervik

Hun var spesielt positiv til at alle sakene var aktuelle og tett på hverdagen til elevene.

– Dere har gode idéer, som også større medier vil være interessert i. Så ikke legg disse idéene vekk, jobb godt med dem nå.

Sakene spenner fra russetid, til rus, over forhold på skolen, inneklima og regler.

Lite tankerom for chatGPT

Selv om prosjektet fokuserer på å utforske bruken av chatboten chatGPT i journalistiske graveprosjekter, var det bare en gruppe som nevnte chatGPT som et mulig verktøy.

Selv i timene så det ut til at elevene ikke visste hvordan de skulle bruke chatboten i gravesakene sine. Da TekLab spurte dem direkte om potensiell bruk av chatGPT, var det snakk om å lage spørreundersøkelser, utvikle regler, og en gruppe ønsket til og med å gjøre chatGPT til temaet for gravesaken sin.

Holmelid påpekte at chatboten kan være et bra verktøy, men at elevene må være kildekritiske hvis de bruker den. Den kan være nyttig, men generer også usannheter.

SUJO og kunstlig intelligens

Holmelid fortalte at SUJO var tidlig ute med å arrangere et diskusjonsforum om chatGPT for mediebedrifter på Media City Bergen sammen med representanter fra NRK, TV2 og BT, samt professor Carl-Gustav Lindén og Samia Touileb fra Media Futures.

Bedriftene har i etterkant laget eller oppdatert interne retningslinjer for å bruke chatGPT. SUJO opererte som en formidlingsbro mellom forskning og praktisk arbeidsbruk.

I neste steg skal elevene bruke tid på å snakke med kilder og søke innsyn. Prosjektene vil bli presentert på TekLab sine sider når de er ferdig.

Publisert: 12. april 2023