Gode løsninger for Mediebyen Stavanger

Studenter fra Universitetet i Stavanger presenterte sine forslag til hva Mediebyen Stavanger kan bli til i fremtiden.
Ekspertpanelet besto av (fra venstre) Peder Haugfos, Pernille Filippa Pettersen, Ragnar Christensen, Hilde Garlid, Kristina Thomsen, Morten Salthe, Tommy Aase og Jan Christian Drarvik (utenfor bildet) (Foto: Julia Hellem Brandt)
Publisert: 10. mars 2023

Fredag 10.mars var det liv og røre i møtelokalet Gnist i Mediegården. Studentene på kurset BFJ302-1: Redaksjonell prosjektutvikling og entreprenørskap har samarbeidet med Peder Haugfos og Mediebyen Stavanger om å utvikle prototyper, og nå skulle resultatene vises frem.

Mediebyen Stavanger blir etablert i løpet av de neste årene, og de ønsker å bli et livskraftig fagmiljø med en positiv offentlig profil. Denne vinteren har studentene diskutert og analysert og designet spennende forslag til hva Mediebyen kan bli i fremtiden.

Ekspertpanel

Med oss på StudentDemoen hadde vi et ekspertpanel som hørte på presentasjonene og gav tilbakemeldinger til studentene. Vi er veldig glad for at de hadde tid til å være med oss!

• Hilde Garlid, kommunikasjonsmedarbeider i Validé og Innovasjonspark Stavanger.
  • Kristina Thomsen, prosjektleder i Ungt Entreprenørskap Rogaland.
  • Ragnar Christensen, leder for NRK Rogaland.
  • Tommy Aase, daglig leder i Screen Story.
  • Jan Christian Drarvik, SVG Property.
  • Pernille Filippa Pettersen, redaktør for kultur, feature og analyse i Stavanger Aftenblad.
  • Morten Salthe, Produktsjef, Stavanger Aftenblad og Schibsted.
  • Peder Haugfos, Mediebyen Stavanger.
Peder Haugfos, prosjektleder for Mediebyen Stavanger roser studentenes arbeidsinnsats og pitche-evner. (Foto: Julia Hellem Brandt).
Hilde Garlid i aksjon med mikrofonen. (Foto: Lars Nyre).

Morten Salthe i aksjon med mikrofonen. (Foto: Lars Nyre).

Livat arrangement

Arrangementet fant sted i Gnist møtelokale i Mediegården. Hver gruppe brukte 6-7 minutter til å pitche sitt prosjekt, og fikk deretter en faglig tilbakemelding fra ekspertpanelet.

Spenningen er til å kjenne og ta på før gruppene skal opp på scenen. (Foto: Lars Nyre).
Lettelsen er også til å ta å føle på etter at arrangementet er over. (Foto: Lars Nyre).

På slutten av dagen ble det også spandert lunsj på TekLabs bekostning. Til og med marsipankake ble servert for anledningen!

Julia Hellem Brandt, Margareth Pollestad og Helene Høylandskjær. (Foto: Lars Nyre)

Fornøyde faglærere

Kurset har som mål å bidra til at studenter får erfaring med prosjektutvikling og entreprenørskap gjennom å samarbeide med lokale mediehus og start-ups.

Faglærerene Nora Storebø og Lone Nyløkken er gira før dagens demoer. (Foto: Helene Høylandskjær).

Faglærerne på kurset er Margareth Pollestad, Lars Nyre, Lone Nyløkken og Nora Storebø. Vi har også fått verdifulle bidrag fra Peder Haugfos i Mediebyen Stavanger, Øyvind Steensen og Marianne Wang Nesse i Hidden og Ronald Toppe i Scary Weather.

Prototypene

Plassen - sammen finner vi veien fram ved Hilde Hestenes, Jakub Spadlo, Oda Vold og Oda Sagen. Plassen er både et fysisk sted og en applikasjon som ved bruk av AR-element skal guide studenter til hverandre, samt mediebransjen. Når brukeren kommer inn i Mediebyen Stavanger møtes de av en plakat som informerer om applikasjonen Plassen. Når brukeren har scannet en QR-kode, åpnes et Augmented Reality-element i applikasjonen Hidden. Dette er en unik networkingmulighet!

Plassen - sammen finner vi veien fram! (Foto: Helene Høylandskjær)

FUTURHUS - noe å se frem til ved Solveig Aanesen Kleven, Mathias Myhre, Elin Noer, Mats Belle Pfister og William Hansen Nymoen. Vi vil bygge bro mellom byggebransjen og folket. Dette skal gjennomføres ved help av en interaktiv AR-app der man skal kunne se hvordan nybygg kommer til å se ut både på innsiden og utsiden.

Futurhus - noe å se frem til! (Foto: Helene Høylandskjær).

Podium ved Stina Johnsen Høgås, Emily Poole, Emil Bore Svela og Jonas Bestvold. Podium skal gi kreative unge mennesker en mulighet til å dele sin kunst, musikk og kreativitet ved hjelp av AR-teknologi. Vi vil samle mediebransjen og Stavangers unge og kreative. Kreativ ungdom fortjener å bli hørt, og vi skal gi dem et podium.

Podium. (Foto: Karsten Quix).

TapMap - mapping the happening ved Andreas Vikøren, Christoffer Bogstad, Kaja Gustavsen Tvetene og Lars Trygve Grønstad. TapMap er en applikasjon som bruker AR-elementer og geolokasjon til å formidle nyheter som gjelder deg. Når brukeren er i nærheten av et oppslag vil den få varsel på telefonen, og muligheten til å åpne nyhetshendelsen i Augmented Reality. AR-elementene kan både være enkle og avanserte, det kommer an på nyhetshendelsen og dens levetid.

TAPMAP - Mapping the happening. (Foto: Helene Høylandskjær).

Timeline - tilbake til fortiden ved Marcus Walbækken Sævareid, Andrea Karlsen Kramer, Ida Adolfsen, Fredrik Slabinski og Julie Grasmo. Timeline er en tjeneste i Hidden som lar deg gå tilbake i tid ved hjelp av AR-teknologi. Brukeren skal få velge hvilken tid de vil oppleve ved å dra i en timeline.Brukerene skal også få muligheten til å dele egne historier.

Timeline - tilbake til fortiden. (Foto: Julia Hellem Brandt).

Publisert: 10. mars 2023