LovChat - Your legal AI-guide to Norwegian Law

Har du noen gang følt deg usikker på hvordan du skal håndtere en konflikt med utleieren din angående depositumskontoen? Eller kanskje du har lurt på hva du skal gjøre hvis sjefen din setter deg opp for for mange vakter uten forvarsel? LovChat er en chatbot som gir raske og enkle svar på dine juridiske spørsmål basert på rettslig informasjon fra Lovdata.

Mange sliter med å forstå norske lover og har utfordringer med å finne og forstå juridisk informasjon på nettet. Med LovChat er juridisk veiledning kun en samtale unna. LovChat er en chatbot som gir raske og enkle svar på dine juridiske spørsmål.

Protoypen er designet og utviklet av Sara Nystad, Adam Godor, Iselin Steffensen, Sondre Netteland og Julia Paulsen. Masterstudentene har laget LoveChat som en del av MIX301, et emne i Medie- og Interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen.

Prototypen ble presentert på MIX301 StudentDemo, Master prototyper basert på generativ AI, 29. November 2023 og vant Gull-diplomet for den beste prototypen.

Teknologien bak LovChat

Chatboten bruker naturlig språkprosessering og Lovdata API til å finne relevante regler og lover. Lovdata er den eneste informasjon Locvhat har blitt trent på. Når en bruker stiller spørsmål, analyserer systemet dette ved å identifisere nøkkelord og sender forespørselen videre til API-et for å hente relevante juridiske dokumenter. Deretter tolker AI-en svarene fra API-et og omformer dem til et klart og forståelig svar som blir gitt til brukeren.

Chatboten er basert på chatGPT som betyr at den kan gi feilaktive svar som bør krysskontrolleres. LoveChat er ikke et levende menneske, men en datamaskin. Derfor bør man unngå å dele personlige og sensitive opplysninger for å ivareta sitt personvern. Brukeren vil også bli jevnlig påminnet om dette underveis.

Brukertips

Du starter samtalen ved å skrive inn et spørsmål. For å motta best mulig svar, anbefaler studentene å formulere spørsmålet kortfattet og presist, med beskrivende nøkkelord. Det anbefales å be LovChat om å svare på et enklere språk når du er i samtale. Du kan også be LoveChat om å hjelpe deg skrive formelle klager og andre juridiske tekstdokumenter.

Du kan også se gjennom det andre bruker spurte LoveChat om og hva den svarte. Her er det kategorier som utdanning, arbeid, erstattning og eiendom.

Viderutvikling

Prototypen er basert på ChatGPT sin API for å få en fungerende kode. Hvis denne prototypen skulle ha blitt realisert hadde studentene benyttet seg av en annen språkmodell, eventuelt betalt for ChatGPT sin API for å unngå å samle inn all data brukerne skriver i feltet.

Prototypen finner dere her.

Publisert: 14. desember 2023