Norges Domstol - Et bedre system for journalister og jurister

Prototypen av den oppdaterte Domstol.no er laget av Mathilde Opsahl Barstad, Sverre Jervell, Sjur Mikal Dolve og Aleksander N. Brevig i samarbeid med NTB.
Samarbeid med NTB for å lage en prototype av Norges Domstoler.
Publisert: 30. desember 2022

Om prosjektet

Studenter på bachelor-faget Datajournalistikk (JOU204) har i samarbeid med NTB utviklet prototyper med fokus på presentasjon av datajournalistikk gjennom digitale historiefortellinger, datavisualisering og andre former for journalistisk innhold ved hjelp av digitale og datateknologiske verktøy.

Prototypen av den oppdaterte Domstol.no er laget av Mathilde Opsahl Barstad, Sverre Jervell, Sjur Mikal Dolve og Aleksander N. Brevig.

Reform av domstolen.no

Journalister bruker Norges Domstoler sin nettside domstol.no når de skal følge opp på saker som har blitt dekket tidligere. Studentene så at det var mange utfordringer med den nåværende nettsiden som var tidkrevende å navigere seg gjennom for journalister. I tillegg var det ingen måte for journalister å vite når en dom hadde blitt publisert.

Studentene har vært i kontakt med en journalist fra Bergens Tidende, som drømte om å få varsling på e-post når en dom kom ut. Dette har de gjort mulig i sin nye prototype av domstolen.no!

Mer brukervennlig

Landingssiden til prototypen.
Filtrert søk.

Prototypen av Domstolen.no har en rekke funksjoner som skal gjøre det enklere for journalister å finne frem. Dette er løst ved å restrukturere nettsiden og legge til personalisering og varsling.

Her får brukeren mulighet til å filtrere søkene sine, slik at det blir lettere å finne frem til riktig dom. Brukeren mulighet til å lagre dommer på profilen, i tillegg til en automatisk oppsummering av hva som har skjedd siden sist ved innlogging.

For enhver redaksjon

Prototypen inkluderer siden "Min redaksjon", som er en oversikt over hvilke saker som blir brukt i redaksjonen. Dette skal bygge oppunder samarbeid mellom journalister, og tilgjengeliggjøre innholdet som kollegaer jobber med.

"Min redaksjon" gir oversikt over redaksjonens aktivitet.

Test prototypen HER!

Publisert: 30. desember 2022