Vær-robot: å effektivisere vær-nytt gjennom automatiserte tekster

En prototype for automatisert journalistikk! Vær-Roboten hjelper redaksjonene med å raskere finne og presentere nyheter om vær til sine lesere.
Publisert: 30. desember 2022

Studentene Julie Synnøve Thorsen, Vilde Roald, Trym Sandven og Katarina Riquelme Pettersen har denne høsten utviklet prototypen Vær-robot som en del av kurset JOU204 om datajournalistikk. De har samarbeidet med NTB hvor de har utforsket mulige løsninger rettet mot automatisert journalistikk.

Vær-Roboten: en støttespiller i redaksjonene

Prototypen Vær-Robot. Sakene blir skrevet automatisk.

Denne prototypen er et tilbud som kan brukes av alle redaksjoner uavhengig av størrelse, geografisk område eller målform. Med Vær-Roboten vil saker om vær kunne skrive seg selv, noe som letter på arbeidet til journalistene.

Minutter blir til sekunder

Sakene blir skrevet automatisk ut fra forskjellige maler med denne prototypen, og vil derfor spare journalister for mye tid. Redaksjonen og journalistene kan deretter publisere, redigere eller klippe/lime de måtte trenge fra saken. Dette gjør altså at det de i dag bruker flere minutter på, fikses på sekunder!

Abonnere på spesifikke områder

Redaksjonene kan også abonnere på spesifikke områder med denne prototypen, og vil dermed kunne raskere finne og presentere relevant informasjon om været for sitt publikum. Ved å abonnere vil de da få push-varsler når det forekommer et farevarsel på det aktuelle stedet. Ikke bare vil det hjelpe redaksjonene med å effektivisere nyheter angående vær, men det vil også gi leserne en oversikt over været raskere enn de gjør i dag.

Man kan filtrere sakene man får opp. Videre kan man redigere på sakene før de blir publisert. Bilde fra prototypen.

Nøye tilpasset

Studentene har utviklet prototypen slik at den er nøye tilpasset produkter NTB allerede leverer. Det blir altså enkelt for mediene å forstå og å ta i bruk Vær-Roboten. Navnet er også inspirert av tjenester NTB allerede tilbyr; Fotballroboten. Den sklir derfor rett inn i NTB sin satsing med automatisert journalistikk!

Test prototypen!

Test Vær-Roboten HER, eller sjekk ut de andre prototypene fra kurset HER!

Publisert: 30. desember 2022