Medie-studentene i faget “Nye medium” på Høgskulen i Volda har denne høsten fått en ny utfordring; å kritisk formativt evaluere appene Tipps og Hidden for TekLab. Studentene skal i grupper se på appene, og komme med tilbakemelding; både på hva de mener funker, og hva de mener kan forbedres. Studentene i faget kommer fra både bachelor i medieproduksjon, journalistikk, og erasmus-programmet, og har brukt hele Oktober 2022 på å gjennomføre evalueringen.
Det store spørsmålet
Dette er en videreføring av et samarbeid mellom TekLab og utviklerne bak Hidden, som allerede en gang før har vært evaluert av HVO-studenter. Men det er første gang Tipps skal ut i ilden. Studentene skal presentere nye løsninger til appene sånn som de fungerer idag. Hovedfokuset til studentene er tre ting: Grensesnitt, pedagogisk funksjon, og appell til unge brukere.
Alle gruppene har skrevet en rapport, laget nye designforslag, og lagt frem vurderingene sine for utviklerne. Artiklene er publisert her:
Prosjektet har vært organisert i gruppearbeid som studentene har fått organisere selv mellom introduksjonen og pitchen. I oppstarten ble studentene introdusert for TekLab og utviklerne av de to appene, og fikk utlevert en disposisjon til prosjektet. Studentene fikk selv velge appene de hadde størst interesse for, og det var opp til dem å gjennomføre prosjektet og skape en arbeidsstruktur.
Før fremleggelsen av prosjektet deltok studentene i en 2 dagers workshop for å lære å pitche og fremlegge funnene og forslagene. Alle gruppene presenterte resultatene i rapporten for lærere på Høgskulen, og fikk tilbakemelding på innhold i presentasjonen, design av rapportene, og presentasjonsteknikk. Kvelden før den store dagen spiste studentene og flere av lærerne en bedre middag på den lokale restauranten BRØR for å feire et snart vel gjennomført prosjekt.
Funnene og tilbakemeldingene ble presentert for representanter fra TekLab, Hidden, og Tipps på zoom. De var alle fornøyde med innspillene, og stilte grundige spørsmål til tilbakemeldingene. Rektor Johann Roppen var også tilstede og stilte spørsmål og kom med tilbakemeldinger.
Studentenes gjennomføring
Studentene jobbet for å utarbeide en kritisk formativ evaluering. Det finnes i hovedsak to typer evaluering, en summativ og en formativ, der summativ vurderer produktet på et gitt tidspunkt, mens formativ evaluering har som mål å kartlegge forbedringspotensialet og bidra til utvikling. Studentene samlet inn tilbakemeldinger på tre hovedområder; grensesnitt, pedagogikk, og appell til unge brukere. Forskjellige aspekter ved appene ble rangert på en skala fra 1 til 5.
Ikkje nokon problem. Kan brukast som det er.
Kosmetisk problem. Kan fiksast med enkle grep.
Eit visst problem: Må endrast med moderat innsats.
Eit alvorleg problem: Må endrast med tidkrevande innsats.
Katastrofe: Må endrast umiddelbart, eller denne funksjonen må fjernast.
Resultatene fra undersøkelsen ble brukt til å utarbeide tilbakemeldinger på både det som fungerte bra i appene i dag, og det studentene mener har forbedringspotensiale. Til slutt utformet studentene konkrete endringsforslag, både rettet mot design og det funksjonelle.
Alle gruppene la frem en rapport og designforslag til appene i presentasjonene sine, som ender i artiklene publisert på TekLab.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.