Nyhetsatlas

Dra på en virtuell reise for å oppleve nyhetene der de finner sted! Med Nyhetsatlas får du et innblikk i hvordan fremtidens nyhetsformidling kan se ut i en unik VR-opplevelse.
Publisert: 14. august 2022

Prototypen Nyhetsatlas ble utviklet som en del av kurset "Design for mediebruk" våren 2022 ved Universitetet i Bergen i samarbeid med TV 2.

Studentene Alrik Strandnæs Olsen, Sara Rachel Johnsen, Marte Hestetun Svinø, Anna Solvoll Saugestad og Mathilde Solbakken Stenberg har i dette kurset utviklet en fremtidsrettet prototype for TV 2 Play ved bruk av VR- og AI-teknologi for voksne i aldersgruppen 20-30 år som regnes som "etternølere".

Opplev nyhetene der de finner sted!

Konseptet studentene har utviklet for dette prosjektet er en VR-opplevelse som lar deg reise til stedene der nyhetene finner sted. På denne måten kan du få en unik følelse av tilstedeværelse ved viktige og muligens historiske hendelser. Du kan for eksempel reise til hovedkontoret til NASA ved oppskytningen av en ny rakett! I dette VR-miljøet blir du også møtt av den hjelpsomme guiden TV-Tone som viser deg rundt og svarer på dine spørsmål.

En vennlig virtuell agent

I prototypen møter brukerne den talestyrte agenten TV-Tone, en vennlig og pålitelig guide som svarer på spørsmål, presenterer nyheter og følger brukeren gjennom hele VR-opplevelsen. Studentene har gitt TV-Tone et formelt utseende for å skape assosiasjoner til et nyhetsanker som framstår som kunnskapsrik og pålitelig.

Skjermbilde: Den virtuelle agenten TV-Tone.

Et avslappende VR-miljø

Skjermbilde: lobbyen i VR-miljøet.

I utviklingen av dette VR-miljøet har gruppen brukt en 360-graders video for å skape en illusjon om at brukeren er tilstede der nyheten finner sted. Studentene har også tatt hensyn til at noen brukere kan oppleve ubehag når det kommer til å skulle oppleve nyheter på denne måten, for eksempel hvis det finner sted i et krigsherjet miljø. Derfor har de designet en lobby som brukeren oppholder seg i som skal oppleves som avslappende og trygt. Videre kan brukeren navigere seg fram i VR-miljøet gjennom en globus som er plassert midt i lobbyen. Denne globusen gir også brukeren en oversikt over alle de tilgjengelige nyhetene.

Pitchvideo

Les mer om prosjektet

• Les innsiktsrapporten her.
  • Les prototypespesifikasjonen her.

Publisert: 14. august 2022