TekLab på besøk hos Noldus i Nederland

Da vi ble spurt om vi ville bli med til Utrecht i Nederland for å besøke Noldus sa vi selvfølgelig ja takk, veldig gjerne. Her er TekLab sin dagbok fra turen!
Foto: Julia Hellem Brandt
Publisert: 20. september 2022

TekLab reiste til Utrecht, Nederland for å besøke Noldus.

Dag 1 - Ankomst!

Etter en kort flyreise og en enda kortere togtur kom vi oss fram til et flott hotell i midten av Utrecht. Siden vi ikke skulle besøke Noldus før dagen etter, brukte vi resten av dagen på å utforske byen. Vi ble overrasket over hvor fint det var i Utrecht, det var på mange måter en mini-versjon av Amsterdam! (Ja, vi fikk kjøpt kjøleskapsmagnet med tulipaner på)

Det ble sen lunsj: en mektig-sandwich(!) Før vi suste av gårde for å stikke hodet innom butikkene før stenging.

Vi navigerte oss frem i små gater hvor gatelykter med blomster rammet inn travle kanaler med sykkelbåter og modige turister på padle-brett. Innimellom hørte vi et stort SPLASH! og bar-gjester som klappet for padlerens tapre forsøk. Som vandrere til fots ble vi plutselig involvert i drakampen mellom fotgjengere og hurtige syklister. Vi vant ikke, men vi overlevde!

Fra venstre: Fredrik Håland Jensen, Audun Kløyve Gulbrandsen, Helene Høylandskjær og Julia Hellem Brandt. Foto: Oda Elise Nordberg.

Vi var fortsatt grådig mett på sandwich, men sulten på å få oppleve mest av byens matopplevelser gikk vi bort til en restaurant anbefalt av Kjetil Vaage Øie sin tidligere student fra Utrecht. Det var ikke annet enn fantastisk. Dag 1 - suksess!

Dag 2 - Besøk til Noldus!

Finnes det noe bedre enn hotellfrokost? Nei. Derfor spiste vi selvfølgelig en fem-retters frokost (pluss cocoa puffs til dessert) før vi sa oss mer enn fornøyd med dagens første måltid. Neste stopp: Noldus!

Kontoret til Noldus ligger et lite stykke utenfor Utrecht, men med Fredrik som reiseleder kom vi oss dit uten problemer (bortsett fra da alle glemte at man måtte trykke på stoppknappen på bussen for å indikere at vi skulle av…). Vi ble tatt imot av to hyggelige ansatte som serverte lunsj før vi fikk en omvisning av kontoret. Alle var fortsatt ganske mette fra frokosten (for hvem klarer å beherske seg på en frokostbuffet?!), men litt ekstra kaffe og mat har man alltid plass til.

Etter å ha strekt ut magesekken enda litt til var det tid for det vi reiste til Nederland for, nemlig å besøke Noldus for å få en presentasjon av det nye blikksporingsverktøyet deres! Noldus-teamet presenterte de nye funksjonene og teknologien bak som både sporer blikk, puls og ansiktsuttrykk. Den tidligere versjonen av verktøyet blir brukt blant annet av studenter på Medie og Interaksjonsdesign under innsiktsarbeid. Til slutt fikk vi en demo av hvordan produktet fungerer med Audun og Line som testkaniner.

Etter presentasjonen, demoen og enda litt mer kaffe og kaker takket vi for oss og satte kursen tilbake til Utrecht. Vi avsluttet dagen med en veldig god middag (til og med østers!) før vi gikk videre til intet annet enn en arcade! Her hadde de alt fra Dance Dance Revolution, Mario Kart, Pac-Man og air hockey, og hele gjengen ble selvfølgelig med! Vi hoppet fra spill til spill helt frem til de stengte før vi hoppet videre til en fargerik bar. Her var det livlig stemning (og utstoppede dyr i alle retninger - ikke like livlig). Tipp topp tommel opp for dag 2!

Fra høyre: Julia Hellem Brandt, Line Czerwinska, Fredrik Håland Jensen, Helene Høylandskjær, Kjetil Vaage Øie, Terje Thue, Audun Kløyve Gulbrandsen. Foto: Oda Elise Nordberg.

Dag 3 - På gjensyn Utrecht!

Streiken gjorde sitt inntog (pun intended) på siste dag, derfor ble planen om å ta toget til Amsterdam før vi skulle reise til flyplassen ble strøket fra agendaen. Det var et hell i uhell, fordi vi var kraftløse etter to døgn med tettpakket opplegg og Utrecht var en kjempe flott by å tilbringe siste dagen i! Til tross for et vanvittig regnskur som aktiverte fight- or flight instinktet til alle i gaten. Vi overlevde den også.

Alt i alt en vellykket tur til Noldus og den flotte byen Utrecht. På gjensyn!

Publisert: 20. september 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram