Hvordan kan du finne ut om en designidé har potensial til å bli verdifull på et marked? Hvilke metoder finnes for å undersøke forretningsmulighetene i et studentprosjekt?
Faglærer Joao Ribeiro gir oss et totrinns krasjkurs i å håndtere slike utfordringer torsdag 22. og fredag 23. februar. Han får besøk på scenen av studenter som samarbeider med Universitetsforlaget i Oslo og Universitetsmuséet her ved UiB.
Arrangementene er åpne for allmenheten og det er gratis inngang.
De to forelesningene er obligatoriske for MIX-studentene på alle kurs både på bachelor og master. Arrangør er programrådet for MIX/HCI på Institutt for informasjons- og medievitenskap og TekLab, og professor Lars Nyre er kontaktperson for tiltaket. Vi skal arrangere en ny runde med innovasjonsdager den 2. og 3. mai.
Les mer om Joao Ribeiro og de andre bidragsyterne nedenfor.
Program for Innovasjonsdagene
Begge forelesningene finner sted i Auditorium 3 på Jussbygget. Vi trenger ekstra god plass når alle MIX-studentene skal delta, og det finnes ikke store nok undervisningslokaler i Media City Bergen.
Merk at forelesningspråket er engelsk.
Torsdag 22. februar 12.15-14.00: Introduksjon til forretningsmodellering
Joao Ribeiro forteller om karrieren sin og introduserer forretningsmodellering, med særlig vekt på eksperimentering. Pitching er en viktig del av innovasjonsarbeidet, og Joao kobler denne metoden til MIX-programmet ved å invitere masterstudentene Helene Høylandskjær og Julia Hellem Brandt til å fortelle om prosjektet "Kunne Exphil Bergen". De blir med Joao på scenen for en rundebordssamtale.
Publikum vil kunne stille spørsmål gjennom Menti med en kode som presenteres på arrangementet.
Fredag 23. februar 10.15 – 12.00: Introduksjon til pitching som metode
Joao Ribeiro forteller om verdien av pitching, og hvordan nettopp denne metoden kan brukes til å utvikle og foredle prosjektet ditt. Gjestene denne dagen er de 23 studentene på det avsluttende bachelorkurset MIX250. De samarbeider med Universitetsmuséet i Bergen denne våren, og lager en utstilling med fem forskjellige installasjoner om kunstig intelligens og ny teknologi. De fem gruppene pitcher sine prosjekter, og Joao Ribeiro kommenterer. Deres pitcher er "versjon null", og prosjektene skal utvikles videre frem til utstillingen åpner 3. juni 2024.
Lær deg å tenke på innovasjon
– Hva er poenget med "Innovasjonsdagene"?
– Jeg skal forklare studentene hvorfor innovasjonstenkning er viktig, sier Joao Ribeiro. – Du bør lære deg metoder for å kunne oppdage ulike typer verdi i designprosjektene dine. Dette blir spesielt viktig etter at du har fullført studiene, for karrieren din vil i stor grad handle om å skape verdi for oppdragsgivere. Men vi må øve på det allerede nå!
Joao er Lead Open Innovation Manager i det portugisiske energiselskapet Galp og faglærer i innovasjon og entreprenørskap ved Universitetet i Bergen. Joao har lang fartstid i den norske og internasjonale mediebransjen, og har en mastergrad i programutvikling (University of Aveiro) og kompetanse fra kurs i designtenking på NHH/UIB/HVL. I 2022 flyttet Joao tilbake til sitt hjemland Portugal. Vi er heldige som fortsatt har ham med oss som faglærer i innovasjon.
Galps innovasjonsteam bidrar til en mangfoldig portefølje av energiomstillingsprosjekter verdt over 1,2 milliarder NOK innen felt som fornybar energi, grønn hydrogen og batterier. João jobber med å innføre innovative praksiser og metoder i Galp. Det gjelder særlig forretningsdesign, designtenkning og smarte samarbeidsformer. Hans mål er å oppdage og validere nye forretningsmuligheter. João leder Galps team for å fremme samarbeid mellom bedriftssektoren og akademiske institusjoner. Workshopene og opplæringsprogrammene hans blir høyt verdsatt av deltakere fra ulike forretningsenheter. Joao har etablert partnerskap med blant annet Massachussetts Institute of Technology, Católica Business School og University of Porto.
Master med Universitetsforlaget
Studentene Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær og Julie Sofie Berntsen er nå halvveis i masterprosjektet sitt på medie-og interaksjonsdesign (MIX350) i samarbeid med Universitetsforlaget. De skal designe en innovativ digital læringsplattform for Exphil-studenter, som er en videreutvikling av Universitetsforlaget sin plattform “Kunne Exphil”. Prosjektet er også et co-design-prosjekt som foregikk i MIX100 høsten 2023. Der utviklet studenter sju forskjellige prototyper på digitale virkemiddel i Kunne Exphil, og Julia, Helene og Julie designer nå sin egen prototype av Kunne for Universitetsforlaget, som er ferdig i juni 2024.
Bachelor med Universitetsmuséet
Studentene på kurset MIX250 har fått i oppdrag å produsere en utstilling for Universitetsmuset ved Universitetet i Bergen. Arbeidstittelen er "Fremtid - frykt eller fryd?", og utstillingen skal kretse rundt den ambivalente opplevelsen av ny teknologi med kunstig intelligens som hovedeksempel. Fem grupper lager installasjoner som skal stå i muséet fra juni til desember 2024. Det vil kunne komme opp mot 40.000 gjester i løpet av denne perioden. Utstillingen er et samarbeid mellom Institutt for informasjons- og medievitskap, Universitetsmuséet, TekLab og Media City Bergen.
Bokprosjekt i TekLab
Innovasjonsdagene er tett forbundet med tiltaket "TekLab Bedrift" som fikk støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse fra 2022 til 2024. I prosjektet skrives det nå en lærebok med tittelen "Håndbok i medieinnovasjon", og boken skal på sikt tas i bruk på MIX-programmet. Les mer om bokprosjektet her.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.