ARK vinner MVP prisen 2023!

Bachelorstudentene ved Medie- og interaksjonsdesign har presentert prosjektene gjort i samarbeid med Akvariet i Bergen, og etter å ha pitchet prototypene har publikum talt; årets vinner av MVP prisen er ARK!
ARK-gruppen sammen med rektor ved UiB Margareth Hagen, og administrerende direktør for Akvariet i Bergen Aslak Sverdrup. Fra vestre: Mari Elise Bøe, Helena Graver Arvidsson, Anna Solvoll Saugestad, Margareth Hagen, Martin Lund, Kaja Qvigstad Eek og Aslak Sverdrup. Foto: Scary Weather
Publisert: 7. juni 2023

Avgangsstudentene på bachelor i Medie- og interaksjonsdesign ved UiB pitchet og demonstrerte sine bachelorprosjekter den 10. mai foran et ekspertpanel og et folkerikt publikum. Dette semesteret har studentene samarbeidet med Akvariet i Bergen der de har laget 6 prototyper for ulike bruksområder og målgrupper. Atriet på Media City Bergen var tettpakket med folk som var spent på å se hva studentene hadde laget i løpet av våren, og de sviktet ikke!

Full sal på MCB

Arrangementet ble åpnet av Helge O. Svela, direktør for Media City Bergen, der han tok imot publikum og introduserte dem for studentene og ekspertpanelet. På panelet satt Aslak Sverdrup, administrerende direktør for Akvariet i Bergen; Janicke Allers, investor og rådgiver for start-up bedrifter; Leif Ove Larsen, professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen; og selvfølgelig hedersgjesten Margareth Hagen, rektor ved Universitetet i Bergen.

Ekspertpanelet. Fra venstre: Margareth Hagen, Aslak Sverdrup, Janicke Allers og Leif Ove Larsen. Foto: Scary Weather.

Over 100 personer hadde meldt seg på for å delta på arrangementet. Ikke bare kom det medstudenter, venner og familie, men også personer i mediebransjen som ville få med seg hva studentene hadde laget for Akvariet. Med andre ord: bachelorstudentene fikk kjenne på litt sunne nerver!

Foto: Scary Weather.

Så var det tid for pitch!

Hver gruppe presenterte sine prototyper der de virkelig klarte å fange publikumets oppmerksomhet og interesse. I tre år har de fått øve seg på å pitche prototypene de har laget i de forskjellige MIX-kursene, og det er ingen tvil om at de har knekt koden. Øvelse gjør mester, og var tydelig at dette er en gjeng med pitch-mestere!

Mathilde Stenberg og Precilia Isaksen presenterer prototypen "FiskAR". Foto: Scary Weather.

Demo og spørsmål

Det var heller ingen tvil om at publikum var ivrige til å teste prototypene og snakke med studentene. Her kunne man teste prototyper med hvalsang i Virtual Reality, fisker i Augmented Reality, spill på interaktive skjermer og mye mer! Etter demoen fikk ekspertpanelet stille spørsmål og gi tilbakemeldinger til gruppene. Her fikk studentene blant annet reflektere rundt metodene de har brukt i konseptutviklingen, hvordan det har vært å samarbeide med Akvariet, og hvordan de løste eventuelle utfordringer i prosjektet. Under demoen og tilbakemeldingene fra ekspertpanelet fikk også publikum tid og mulighet til å stemme på hvilken prototype de mente skulle vinne årets MVP pris. Og vinneren ble... ARK!

ARK vinner årets MVP pris!

MVP står for "minimum viable product" og prisen gis til den prototypen som har størst potensial for å bli et ekte produkt for Akvariet. I år var det publikum som stemte, og ARK stakk av med prisen!

ARK er en plattform rettet mot de ansatte ved Akvariet i Bergen som skal bidra til en mer effektiv og trygg arbeidsflyt, og dermed sikre god dyrevelferd og mer tid til formidling for de ansatte. Prototypen er designet for iPad der de ansatte vil få en oversikt over daglige og ukentlige gjøremål og få videreformidlet beskjeder. De vil også få en oversikt over alle dyrene på Akvariet der de kan registrere og se historikk av foring, medisinering, trening og vekt. Studentene har med denne prototypen gitt de ansatte på Akvariet et verktøy som bidrar til en smidigere arbeidsflyt og dermed mer tid til å fokusere på både dyrene og de besøkende gjestene på Akvariet.

Prototypen er designet og utviklet av Helena Graver Arvidsson, Kaja Qvigstad Eek, Mari Elise Bøe, Martin Lund og Anna Solvoll Saugestad. De fikk blomster, bobler og selvfølgelig gulldiplom! Gratulerer med MVP prisen!

Fra venstre: Mari Elise Bøe, Helena Graver Arvidsson, Martin Lund, Anna Solvoll Saugestad og Kaja Qvigstad Eek. Foto: Zulfikar Fahmy.
Fikk du ikke med deg studentdemoen? Frykt ikke! Du kan lese om semesteret og alle prosjektene her!

Flere bilder fra arrangementet finner du HER, ta en titt!

Publisert: 7. juni 2023