Hvordan designe VR-miljø for digitale mennesker

Se for deg en verden hvor du har VR-briller på nesen og kan være med på festen på den andre siden av jorda. Sivilarkitekt Kim Baumann Larsen vil ha UiB-studentene med på forme denne fremtiden.
Visuell brainstorming med penn og papir er en god metode også for de nyeste av de nye medieteknologiene. Kim Baumann Larsen og faglærer Joakim Vindenes sitter i hjørnet og følger med.
Publisert: 16. mai 2022

Artikkelen er skrevet av Mathilde Solbakken Stenberg, andreårsstudent på medie- og interaksjonsdesign ved Universitet i Bergen.

Mange tenker på VR som ny teknologi, men det første VR-headsettet kom på 1980-tallet. Siden den tid har mye skjedd og det er det blitt mer tilgjengelig for hvermannsen. Imidlertid stopper ikke utviklingen her. Teknologien blir raskere, lettere og grafikken blir bedre. Det er viktig for studenter under utdanning å lære seg å håndtere slik teknologi.

Tente et lys

Derfor var Kim Baumann Larsen invitert på besøk til andreårsstudentene på Medie-og interaksjonsdesign ved Universitet i Bergen for å fortelle om hva man bør ta hensyn til når man skal designe VR med Unity. Workshopen ble arrangert av universitetslektor og faglærer Joakim Vindenes, den ble holdt for studentene på MIX202: Design for medieproduksjon og finansiert av TekLab.

Det er ingen tvil at Kim Baumann Larsen tente et lys hos andreårsstudentene på medie-og interaksjonsdesign. På slutten av workshopen ble det vist frem flotte 3D-animasjoner som studentene hadde jobbet med - og dette er bare starten.

Litt om mesteren selv

Kim Baumann Larsen er utdannet sivilarkitekt og er 3D-kunstner med 27 års bransjeerfaring. Han utvikler interaktive apper for utvidet og virtuell virkelighet (AR og VR), spill som sanntidsvisualisering og arkitektur i VR. Han er medgründer og CCO i Spacewalk, som utvikler spillteknologi og digitale opplevelser for å få folk til å bevege seg mer, ikke mindre.

Workshopene handler om innovasjon og kreativ bruk av historiefortelling i film, tv og spill og visuelle effekter. I løpet av en to-dagers workshop skulle andreårsstudentene begynne å designe løsninger for fremtidens strømmetjenester. De to dagene skulle gi et innblikk i hva man må tenke på når man skal designe VR-miljøer og “digitale mennesker”.

Mye å lære

Jeg og resten av studentene fant ut at vi har mye å lære av Baumann Larsen. Derfor er vi takknemlige og gleder oss til å anvende kunnskapen han har lært oss. Det er helt sikkert at vi vil få bruk for dette når vi skal designe en fremtidsrettet prototype for TV 2 Play ved hjelp av VR-og AR-teknologi.

Jeg undres over hvor denne teknologien vil ta oss. Vil det være en like god menneskelig opplevelse å bruke VR-briller for å se på fotballkamp, som å kjøpe faktiske billetter og være til stede på stadion? Det høres kanskje ut til å være høytsvevende, fjerntliggende og umulig å oppnå, men det er nettopp dette som gjør fagfeltet så givende og lærerikt. Å utforske umuligheter, komme frem til innovative løsninger og se på revolusjonære ideer i den teknologiske verden.

Hvordan designe virtuelle historier

Baumann Larsen har flere gode metoder for å igangsette kreative tankemønstre slik at prosjektet får et innovativt og personlig preg. Han satte studentene i gang ved å dele ut ett ark per person i gruppen for å deretter instruere oss om hva hver person skulle tegne på arket, for eksempel et landskap, en karakter eller et objekt. Baumann Larsen fikk blekket til å sprute hos studentene. Da tiden var ute skulle vi sende arket videre, og han instruerte på nytt hva hver person på gruppen skulle tegne. Slik gikk arkene rundt til du endte opp med ditt eget ark. Flere av studentene uttrykte begeistring for metoden.

Mari Bøe, en av studentene som var til stede under workshopen beskrev den henrivende i etterkant:

- Det var relevant og spennende å lære hvordan man går frem som et team for å designe en virtuell historie.

Mari legger til at kombinasjonen med først å lage en skisse for hånd for deretter selv å bygge den i Unity, et program som blir brukt til å lage virtuelle verdener som videospill, simuleringer og mobile enheter, gav følelse av mestring. Hun presiserer også at det var nyttig å få mulighet til å stille spørsmål og diskutere ulike problemstillinger og forlot siste dag på workshop med bredere kunnskap innenfor fagfeltet.

Hva skal vi så med VR 

- Med VR skaper du en helt komplett ny virkelighet, forteller Baumann Larsen. Dette kan brukes til å sette folk inn i helt spesielle situasjoner. Siden 2017 har den amerikanske butikk-giganten Walmart tatt i bruk VR for å trene de ansatte til å gi bedre kundeopplevelser, bedre kunne vurdere arbeidernes ferdigheter og gitt dem muligheten til å trene dem opp til hva de skal gjøre i ulike krisesituasjoner.

Man kan dele VR opp to kategorier underholdnings-basert og sosial interaksjonsbasert. Sistnevnte tar for seg brukerinteraksjon, utdanning og trening gjennom simulerte verdener, og dette er noe Baumann Larsen tror vi kommer til å se mye mer av i nærmeste fremtid.

Mulighet for VR i mediebransjen

Det finnes flere ulike måter mediebransjen kan ta i bruk virtuelle medier på. Baumann Larsen sier at med Augmented Reality (utvidet virkelighet) kan du putte en nyhetsformidler eller en person som blir intervjuet inn i brillene. Du kan vise frem nyhetssaker, men du kan ikke sette seeren inn i en hel verden. Denne kraften har kun VR og derfor har den også mye større påvirkningskraft.

Baumann Larsen forteller at ved for eksempel å sette seeren inn i en krigssone, flyktningleir eller putte dem i en by som er rammet av en naturkatastrofe vil øke empatien hos mennesker. Han forteller i workshopen at folk som skal designe VR-miljøer burde lære om de psykologiske sammenhengene om hvordan bygningene og omgivelsene påvirker oss.

- Design av omgivelsene våre har kognitive konsekvenser. Man kan fint lage digitale verdener om det som nyhetene skal representere, sier Baumann Larsen.

AR blir viktigere enn VR

Det er mange som spekulerer i fremtidsutsiktene til VR. Personlig tror Baumann Larsen at AR vil få en større betydning enn VR. Av den enkle grunn at man i AR kan inkludere alt som fremdeles er rundt deg. Med VR-briller blir man mer avskjermet fra virkeligheten, derfor tror han heller ikke at alle kommer til å gå rundt med disse brillene i fremtiden.

Størst tro har han på lette, hverdagslige AR-briller kan erstatte mobilen. Han legger også til at han langt frem i tid kan tenke seg at kontaktlinser og implantater kan ta over for mobiltelefonen, som er bundet til våre hender. Briller, kontaktlinser og implantater er uavhengig av at vi bruker hendene.

- Sistnevnte vil si at man putter ting på hjernen, forteller Baumann Larsen. Hvis du tenker på hva synsinntrykk er, så er det egentlig elektriske impulser som er tolket av hjernen din. På et tidspunkt vil forskjellen på hva som er virkelig og hva som er virtuelt bli helt neglisjerbar.

Langt fram i tid

Dog er dette veldig langt frem i tid, konstaterer han.

- Det kommer til å ta lang tid før teknologien og implantatene blir så små og brukervennlige at de er komfortabele nok for folk og blir sosialt akseptert ved at folk synes det er stilig.

Baumann Larsen begynte å jobbe med den virtuelle virkelighet i 1994/1995, men fant raskt ut at ting tar tid. Han ble til slutt lei av å vente på at VR og AR skulle bli stort og begynte å jobbe med teknologi som bare krever mobiltelefoner. Illusjonen folk har om at utviklingen skal gå veldig fort har han ikke noe tro på, utdyper han.

I det øyeblikk Apple kommer med noe vil dette påvirke folk, men de første Apple-brillene vil koste gull og grønne skoger. Dette vil ikke kunne erstatte menneskenes beste venn, mobiltelefonen. Alt tatt i betraktning tror han fortsatt at mobiltelefonen en gang vil bli erstattet. Premisset for fremtidens AR-teknologi er at man får skjermer hvor man vil, og kan interagere med dem uten at noe må være klistret til hånden din, sier Baumann Larsen.

Joakim Vindenes.

Ruster studentene til arbeidslivet

Faglærer Joakim Vindenes forteller at det er et mål i teknologistudier at man skal se hvilke muligheter som finnes for fremtiden.

Han har vært stipendiat i informasjonsvitenskap med fokus på VR-teknologi, og holder på å fullføre doktorgraden sin og har selv designet sin egen virtuelle verden. Han har en blogg om VR kalt matrise.no.

Ved å tenke utenfor boksen mener han at studentene er bedre rustet til møtet med arbeidslivet. De må lære seg å jobbe selvstendig, men også i grupper, ved å planlegge og strukturere egen tid, sier Vindenes.

Tvinger fram nye erfaringer

Ved å designe noe for fremtiden ligger det mye usikkerhet hos studentene, men også hos han som foreleser. Ved å takle det usikre rommet, planlegge, koordinere og strukturere arbeidet må man tvinge frem noe. Denne måten å jobbe på kan tvinge frem nye ideer, perspektiver og erfaringer.

Vindenes håper studentene sitter igjen med noe de ønsker å vise frem til mulige arbeidsgivere når semesteret er slutt. Poenget med workshopen var å bryte isen, komme igjen med kreativ tenkning og til slutt begynne å bygge 3D- modelleringer som kan brukes i VR. Han legger til at han tror de fleste kommer til å ha et forhold til VR om ti år, men at det i den mer umiddelbare fremtiden vil fortsette å være en nisje.


Publisert: 16. mai 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram