Immeks kickoff

I slutten av august ble det arrangert kickoff for IMMEKS prosjektet. 3.klasse studenter ved Fjernsyns- og multimedieproduksjon fikk vite om prosjektet og lekt seg med ny teknologi.
En av studentene som får leke seg med et insta360 kamera. Kameraet består av 3 "lego biter" - et batteri, en skjerm og selve kameraet. På grunn av dette kan du selv velge om kameraet skal fungere som en vanlig gopro, eller om du vil ha en 360 graders linse.
Publisert: 22. november 2021

27. august ble det "offisiell" start for prosjektet som har blitt døpt IMMEKS. Universitetet i Stavanger (UiS) er en sentral partner i prosjektet for studentaktiv læring som TekLab fikk midler til fra DIKU høsten 2020. Tidligere i år fikk TekLab midler fra UiS til å videreutvikle metodene i retning av "immersive medier". Midlene skal brukes i 2021 og 2022. Prosjektet fikk navnet "Immersive medie-eksperiment": Immeks.

Programmet for dagen designet av Nora Storebø, vitenskapelig  assistent for IMMEKS prosjektet. Her ser vi også logoen for prosjektet som Nora har laget.

Første møte med Hidden

Dagen var delt i to - første halvdel var introduksjon av mobilappen HIDDEN, og presentasjoner av foreleserne . Som vitenskapelig assistent hadde jeg gledet meg mye til dagen. Etter jeg har fått blitt med i Immeks har jeg blitt mye mer bevisst over immersive opplevelser generelt.

Øyvind Steensen er daglig leder av HIDDEN, men er også filmskaper, filmdesigner, gründer og skribent. Selv ble jeg introdusert for appen i sommer for å forberede en workshop for studentene. Tidligere den uken gikk vi gjennom appen og bruksområder den har akkurat nå. I løpet av Steensens presentasjon fikk vi se hvilke muligheter som virkelig ligger i appen, særlig på augmented reality (AR) delen.

Steensen viste frem tidligere og påbegynt arbeid de har gjort innenfor AR. Noe av det jeg selv bet meg merke i var gamification i appen som kunne knyttes til steder i virkeligheten. Dette er noe jeg selv mener vil være utrolig spennende og følge med på, særlig om man ser på mulighetene innenfor koblingen mellom virkeligheten og gjenskapning av historiske steder og lokasjoner i appen. Det kommer etter min mening til å skape et ekstra lag innenfor det å dra ut å oppleve ting, enten det er på mer eller mindre kjente naturområder eller knyttet til museum.

Daglig leder av Hidden, Øyvind Steensen ga studentene en spennende gjennomgang av Hidden og tankene bak appen.

 

VR - den våte drømmen

Lars Nyre presentere Teklab og Immeks for studentene.

Sigmund Trageton fortalte oss om hvor utviklingen startet og hvor den er nå når det kommer til VR. Det er alltid spennende å se på teknologiske utviklinger i historisk perspektiv. Maskiner man kunne ha feiltolket for å være romdrakter viser seg å være starten på den våte drømmen om virtuelle verdener. Så mange tekniske duppeditter for å oppleve en digital verden, mens i dag kan vi lett få opplevelsen via en liten papp-bit (som jeg kommer til senere).

Nadine Zogbi, lidenskapelig opptatt av lyd, fortalte oss hvor viktig lyd er når det kommer til immersjon og hvordan lydselskapene stadig utvikler ideen om å ha flere høyttalere. Utviklingen av surround har nådd langt, og vi fikk se oppsett hvor kinoer har flere høytalere i både vegger og tak for å være sikker på at seerne er helt oppslukt - både visuelt og auditivt.

Cato Wittusen hadde også en fantastisk opplevelse å dele med oss. Han har vært på "Carne y Arena" - en VR opplevelse hvor deltakerne får en nær opplevelse men hvordan det er å rømme over grensen fra Mexico.

Under kan du se videoen til traileren til Carne y Arena. Jeg har satt videoen til å starte hvor du får se opplevelsen fra utsiden til de som deltar. Det jeg synes er spennende med dette er at opplevelsen ikke bare er visuell og auditiv. De plasserer deltakerne i et rom hvor det er kaldt og man må bevege seg barbeint. Det gir en enda større immersiv opplevelse ved at de taktile sansene blir stimulert i samsvar med det du hører og ser i VR-brillene.

Jeg vil anta både fra det Wittusen forteller og det jeg ser at det vil skape enda sterkere inntrykk. Jeg har selv prøvd VR og blir kun oppslukt av de visuelle inntrykkene jeg får, så det å bli fysisk plassert i et rom som tilsvarer med det du opplever gjennom brillene synes jeg er veldig spennende.

Å leke seg med teknologi

Etter lunsj hadde vi uttesting av ny teknologi. Vi har kjøpt inn insta360 kamera, et kamera tilsvarende gopro hvor man kan bytte ut kamera-biten med et 360-graders kamera. En av tankene bak å skaffe dette kameraet er å kunne gjøre to-kamera intervjuer med kun et kamera.

En av studentene testet dette under eksperimenteringen. Ideen er at man skal kunne plassere kameraet mellom intervjuobjekt og intervjuer, for så å klippe det senere til å se ut som om det er filmet med to kamera. Dette kan gjøre jobben til en journalist eller videojournalist lettere om man kun trenger å ha med seg et kamera. Premiere har en plugin som kan bearbeide 360-graders filen, og til nå virker det som at dette er fult mulig.

Insta360 kameraet kunne filme i 360 grader. Her tester studenten kameraet ut. Det ser ut som om linsen peker mot han selv, men på motsatt side er det en tilsvarende 180 graders linse.

Et annet spennende innkjøp er google cardboard. Via telefon, headset og papp-brillene kan du få en VR-opplevelse. Jeg har selv prøvd andre VR-briller som du må koble i dataen din, det var derfor veldig kult å se at man trenger ikke mer enn dette for å få en tilsvarende opplevelse.

Uttesting av Google Cardboard. Selv om det kanskje ser simpelt ut var VR-opplevelsen overraskende bra.

Vi har også skaffet spectacles. De ser ut som helt vanlige solbriller, men de kan kobles opp til snapchat og man kan ta bilder og korte filmsnutter. Det var flere av oss som hadde problemer med bluetooth sammenkobling til snapchat, de var også litt vanskelig å finne ut av. For eksempel skal man kunne filme mer enn 10 sekunder, dette fikk vi ikke helt til.

Jeg for min del har kanskje landet litt på at dette kun er en kul gimmick, men ideen er kul. Man starter jo også å stille noen etiske spørsmål når det kommer til det med skjult kamera og ta bilde/filme folk uten at de er klar over det. Det som uansett er kult med de er at de filmer i 3D, og man kan legge på 3D effekter på det man filmer i snapchat. Med min egen mobil hadde jeg litt problemer med å få dette til, men det ser kult ut i videoene snapchat viser frem.

Fremst ser vi en av studentene ha på seg spectacles. Teknisk var de kronglete, men de er "fashionable". Bak er to studenter som tester ut Insta360.

Alt i alt var Immeks-seminaret innholdsrikt og spennede! Og ut i fra det jeg fikk med meg synes studentene det samme.


Publisert: 22. november 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram