Nordfjord Time Traveler - Bruk telefonen til å reise i tid

Til tross for den rike historien og kulturen i Nordfjord på Vestlandet, har turistenes interesse for lokalkunnskap og historie begynt å falme. De eksisterende infotavlene har blitt forsømte, og er preget av tristhet og gammel informasjon. I møte med denne utfordringen ble det utviklet en prototype med ett klart mål for øye: å forvandle disse kjedelige, nedslitte infotavlene til levende, engasjerende informasjonskilder.
Publisert: 16. desember 2023

Bli med på en interaktiv tidsreise gjennom Nordfjord med bare telefonen din. Fire studenter fra Høgskulen i Volda har utviklet en prototype designet for å lokke både turister og lokalbefolkningen ut i naturen, og oppleve lokalhistorien på en helt ny måte. Ved å benytte seg av kunstig intelligens og arkivmateriale, gir denne prototypen brukerne muligheten til å reise frem og tilbake i tid. Nordfjord Time Traveler ikke bare sprer korrekt informasjon, men skaper også glede og engasjement rundt historien til Nordfjord.

Prototypen ble laget i samarbeid med TekLab, Visit Nordfjord og Factiverse og var en del av MPRO212-kurset (Medieinnovasjon - nye fortellerformer) i høst 2023 ved Høgskulen i Volda. Gruppen bestående av Julian Petter Høgset, Fanny Feragen Solheim, Helene Bergan Folkvord og Sverre Augustin Askvig Gullbekk vant MVP-prisen i Volda.

Gruppen hadde som mål å adressere utfordringene knyttet til forholdet mellom turister og lokalbefolkningen. Innenfor dette ønsket de også å løse et mer konkret problem: dårlig informasjon og informasjonsflyt via nedslitte og ofte uleselige informasjonsskilt. «Nordfjord Time Traveler» tar stilling til et problem som er et irritasjonsmoment for mange turister. Selve konseptet løser det hele med å snu dette irritasjonsmomentet om til en positiv brukeropplevelse, som i tillegg har som formål å opplyse og informere om Nordfjord og områdets historie. Prototypen tilbyr nemlig en digital versjon av disse oppslagstavlene, der brukeropplevelsen i tillegg er mye mer interaktiv og visuelt slående.

Funksjon

Det finnes to versjoner av Nordfjord Time Traveling Appen. Når du befinner deg i Stryn, får du en versjon som reagerer på lokasjonen din der telefonens kamera følger bevegelsene og generer bilder. Når du er i resten av verden, ser du en global versjon i tegneseriestil.

På appens kart vises aktive punkter rundt området som inneholder bilder og informasjon om ulike steder. Her vil en primært ha mulighet til å gå tilbake i tid og se hvordan Nordfjord så ut i ulike tidsepoker. Dette gjøres ved å dra i årshjulet helt nederst på skjermen. Ved å dra i årshjulet, vil det man filmer bli erstattet av arkivmateriale og AI-genererte bilder, der disse har som hensikt å vise hvordan området så ut i en gitt tidsalder. Samtidig vil man kunne lese om historien til de ulike stedene, der en vil få opp ulike fakta og informasjon som er relevant for de stedene man «filmer».

Hvis du er fysisk til stede i Stryn, kan du til og med dra nytte av den Augemnted Reality-versjonen (AR), som lar deg oppleve en forsterket versjon av stedet ved hjelp av mobilens kamera.

Det tekniske aspektet

Appen bruker AI-drevne generative modeller for å produsere historisk nøyaktige bilder. Disse er basert på faktasjekket informasjon og historiske fotografier. Når brukere manipulerer tidslinjen, sender applikasjonen data fra den valgte historiske perioden til en deep learning modell, (for eksempel en Generative Adversarial Network), som er trent på historiske bildedatabaser. Denne modellen genererer deretter bilder ved å kombinere innsikter fra epokens autentiske fotografier og verifisert historisk data.

De historiske bildene brukt i prototypen ble hentet fra lokale arkiv som Stryn biblioteket, Nasjonalbilbioteket, Avis Fjordingen, lokalbefolkningen, og NVE sin side der de har en tidsserie om Briksdalsbreen fra 1869 opp til 2022. Midjourney er et avansert AI-verktøy som studentgruppen brukte for å generere bilder basert på fotografier og informasjon de samlet inn

I fremtiden kunne man utviklet en ferdig app, og får inn større sponsorer og samarbeidspartnere. Det er snakk om å animere hendelser som ras eller lignende i pokemon-go-stil.

Hele presentasjonen kan du se her

Publisert: 16. desember 2023