Dette er den tredje feltturen med âDovrefjell-prosjektetâ, der vi utvikler en lydbasert mobilguide, ved navn Fortidsfinnaren, for Kongevegen over Dovrefjell. Det er spennende Ă„ se hva som skjer nĂ„r NRK sin arkivlyd kobles sammen med den historiske ruten. Samtidig byr plasseringen pĂ„ flere tekniske utfordringer. Heldigvis har vi med oss et allsidig team, bestĂ„ende av forskningsassistentene Vedat Sevincer (systemutvikler) og Iris Anne Osen (mediedesigner) i felt, fulgt av Danielle Kim (animatĂžr) og prosjektleder Rebecca pĂ„ avstand.
Turen starter Mandagen den 26 September pÄ à ndalsnes stasjon. I det vi stiger inn pÄ Dovrebanen stiger vi samtidig inn i et naturvernomrÄde som strekker seg helt fra Romsdalen frem til vÄrt reisemÄl, Dovre. Til sammen utgjÞr Reinheimen og Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalparker et av Nord-Europas stÞrste verneomrÄder for bl.a. Villrein, noe som virker inn pÄ hvordan vi tenker om turisme og utvikling i vÄrt arbeid. Togturen gir oss et godt overblikk over omrÄdet vi nÄ reiser inn i. Mens jeg (Iris) hviler blikket pÄ landskapet fÞlger Vedat vÄre bevegelser via appen.Toget stopper rett utenfor Norsk Villreinsenter pÄ Hjerkinn som blir vÄr feltstasjon under de neste dagene.
NĂ„r vi har funnet oss vel til rette pĂ„ Villreinsenteret begynner vi Ă„ forberede neste etappe av turen. Med oss har vi en del utstyr, bl.a. en beta-versjon av mobilguiden, med gps-posisjonering og noe innhold. Vi tar ogsĂ„ med noen grafiske skisser som vi vil teste ute i forskjellig lyssettinger.Â
Dag én henger tÄken lavt over HjerkinnhÞe, der ruten vÄr starter. Vi legger opp til orientering denne dagen, med mÄlsetting om Ä nÄ de laveste punktene pÄ ruten. Vi ender opp med Ä gjÞre mer enn vi har planlagt, bÄde Ä teste de ut viktigste funksjonene i systemet og Ä dokumentere turen med bilder og feltnotater underveis. Dessuten fikk jeg samlet inn fargekoder og teksturer fra det praktfulle hÞstlandskapet som skal brukes til neste iterasjon i designet. Testen fra dag én viser at bÄde posisjoneringen og avspillingen av innholdet fungerer greit, til tross for sviktende internet-dekning. Dette da vi benytter komprimerte lydfiler for Ä korte inn pÄ nedlastingstiden. Vi finner ogsÄ ut av at det er lett Ä gÄ forbi punkt dersom man navigerer utfra visuelle ledetrÄder langs ruten, som f.eks. skilt eller varder. Til sist gjorde vi et funn som vi ikke kan dele; den beste plassen for Ä plukke bÊr langs ruten.
Dag to legger vi opp til en noe brattere stigning for Ă„ nĂ„ toppen av HjerkinnhĂže. Etter en rask innsjekk med teamet pĂ„ bakken legger vi ut pĂ„ tur, men klarer Ă„ passere rutens fĂžrste punkt, igjen... Vi blir enige om at et lydbasert varslingssystem vil vĂŠre viktigere enn visuell veiledning, da man av praktiske grunner (kulde, batteri) ikke alltid kan ha skjermen oppe mens man gĂ„r. Vi innser at vi mĂ„ bli mer kritiske til vĂ„r bruk av medieform da âinnovasjonen er Ă„ finne noe som er riktig for plassenâ. VĂ„r planlagte grafikk og AR kan virke overflĂždig dersom det ikke er praktisk Ă„ benytte seg av underveis. Tester med brukere i felt, til forskjellige tider pĂ„ sesongen, vil vĂŠre avgjĂžrende for Ă„ finne frem til den beste lĂžsningen for akkurat denne strekningen av Kongevegen over Dovrefjell.Â
Les gjerne mer om dette i vĂ„r kommende artikkel, nĂ„r vi tester under Ă„pningen av Kongevegen (planlagt vĂ„ren 2023)!Â