Innovasjon i med- og motvind đŸŒŹïžđŸ‚đŸƒ

Med hÞyfjellet som base utvikler stipendiat Rebecca Nedregotten Strand ved Universitet i Bergen og vi - tre forskningsassistenter fra HÞgskulen i Volda - en digital opplevelse, tilpasset de barske forholdene pÄ Dovre. Bli med oss pÄ en tur ut i feltet der vi jobber med innovasjon i med- og motvind, i Moskusens og Villreinens rike.
Publisert: 18. oktober 2022

Dette er den tredje feltturen med “Dovrefjell-prosjektet”, der vi utvikler en lydbasert mobilguide, ved navn Fortidsfinnaren, for Kongevegen over Dovrefjell. Det er spennende Ă„ se hva som skjer nĂ„r NRK sin arkivlyd kobles sammen med den historiske ruten. Samtidig byr plasseringen pĂ„ flere tekniske utfordringer. Heldigvis har vi med oss et allsidig team, bestĂ„ende av forskningsassistentene Vedat Sevincer (systemutvikler) og Iris Anne Osen (mediedesigner) i felt, fulgt av Danielle Kim (animatĂžr) og prosjektleder Rebecca pĂ„ avstand.

Turen starter Mandagen den 26 September pĂ„ Åndalsnes stasjon. I det vi stiger inn pĂ„ Dovrebanen stiger vi samtidig inn i et naturvernomrĂ„de som strekker seg helt fra Romsdalen frem til vĂ„rt reisemĂ„l, Dovre. Til sammen utgjĂžr Reinheimen og Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalparker et av Nord-Europas stĂžrste verneomrĂ„der for bl.a. Villrein, noe som virker inn pĂ„ hvordan vi tenker om turisme og utvikling i vĂ„rt arbeid. Togturen gir oss et godt overblikk over omrĂ„det vi nĂ„ reiser inn i. Mens jeg (Iris) hviler blikket pĂ„ landskapet fĂžlger Vedat vĂ„re bevegelser via appen.Toget stopper rett utenfor Norsk Villreinsenter pĂ„ Hjerkinn som blir vĂ„r feltstasjon under de neste dagene.

1-2-3, testing


NÄr vi har funnet oss vel til rette pÄ Villreinsenteret begynner vi Ä forberede neste etappe av turen. Med oss har vi en del utstyr, bl.a. en beta-versjon av mobilguiden, med gps-posisjonering og noe innhold. Vi tar ogsÄ med noen grafiske skisser som vi vil teste ute i forskjellig lyssettinger. 

Montering av kamerautstyr pÄ Villreinsenteret.

 

 

 

 

 

 

 

Det er viktig at innholdet er godt synlig utendÞrs og at det stÄr i kontrast til omgivelsene. De sterke fargene pÄ fjellet har vÊrt en inspirasjonskilde til designet.

Dag én henger tÄken lavt over HjerkinnhÞe, der ruten vÄr starter. Vi legger opp til orientering denne dagen, med mÄlsetting om Ä nÄ de laveste punktene pÄ ruten. Vi ender opp med Ä gjÞre mer enn vi har planlagt, bÄde Ä teste de ut viktigste funksjonene i systemet og Ä dokumentere turen med bilder og feltnotater underveis. Dessuten fikk jeg samlet inn fargekoder og teksturer fra det praktfulle hÞstlandskapet som skal brukes til neste iterasjon i designet. Testen fra dag én viser at bÄde posisjoneringen og avspillingen av innholdet fungerer greit, til tross for sviktende internet-dekning. Dette da vi benytter komprimerte lydfiler for Ä korte inn pÄ nedlastingstiden. Vi finner ogsÄ ut av at det er lett Ä gÄ forbi punkt dersom man navigerer utfra visuelle ledetrÄder langs ruten, som f.eks. skilt eller varder. Til sist gjorde vi et funn som vi ikke kan dele; den beste plassen for Ä plukke bÊr langs ruten.

BĂŠrplukkings-pause ved Eysteinkyrkja etter en vel gjennomfĂžrt tur.

 

 

 

 

 

 

En rute i appen angir forskjellige informasjonspunkt underveis.

 

Dag to legger vi opp til en noe brattere stigning for Ă„ nĂ„ toppen av HjerkinnhĂže. Etter en rask innsjekk med teamet pĂ„ bakken legger vi ut pĂ„ tur, men klarer Ă„ passere rutens fĂžrste punkt, igjen... Vi blir enige om at et lydbasert varslingssystem vil vĂŠre viktigere enn visuell veiledning, da man av praktiske grunner (kulde, batteri) ikke alltid kan ha skjermen oppe mens man gĂ„r. Vi innser at vi mĂ„ bli mer kritiske til vĂ„r bruk av medieform da “innovasjonen er Ă„ finne noe som er riktig for plassen”. VĂ„r planlagte grafikk og AR kan virke overflĂždig dersom det ikke er praktisk Ă„ benytte seg av underveis. Tester med brukere i felt, til forskjellige tider pĂ„ sesongen, vil vĂŠre avgjĂžrende for Ă„ finne frem til den beste lĂžsningen for akkurat denne strekningen av Kongevegen over Dovrefjell. 

FĂžlg med videre!

Les gjerne mer om dette i vÄr kommende artikkel, nÄr vi tester under Äpningen av Kongevegen (planlagt vÄren 2023)! 


Publisert: 18. oktober 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
TekLab
Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker infokapsler slik at vi kan gi deg den best mulige brukeropplevelsen. Infokapsler lagres i nettlesren din og utfÞrer funksjoner som Ä gjenkjenne deg nÄr du returnerer til nettstedet vÄrt og hjelper oss forstÄ hvilke deler av nettstedet du finner interessant og nyttig.