Kommentarstrøm - reager på podkasten i sanntid

En ny løsning for å skape engasjement rundt podcaster! Studentene på MIX100 har dette semesteret designet prototyper i samarbeid med Tankesmia Manifest i Oslo. Denne gruppen presenterer med sin prototype muligheten for å kommentere på en podcast i sanntid. Sjekk det ut!
Publisert: 15. desember 2022

Studentene Isak Mølsknes Dammen, Kine Andrea Digerud, Ole Gåsvær, Egle Sendzikaite, Tuva Sofie Systad Vold og Emma Sannes Voldsæter har dette semesteret laget prototypen Kommentarstrøm som en del av kurset MIX100 i samarbeid med Tankesmia Manifest i Oslo. Tankesmia Manifest går i gang med en ny mediesatsing kalt Manifest Media som skal bli en digital medieplattform til venstre for midten i norsk politikk.

Dette semesteret har studentene derfor fått i oppgave å designe løsninger for sosiale medier som skal oppfordre unge voksne til å være mer aktiv i politiske diskusjoner. Denne gruppen introduserer nå sin løsning: Kommentarstrøm!

Å skape engasjement hos unge lyttere

Studentene har designet en løsning for nyhetsformidling gjennom podcaster der de presenterer muligheten for å kommentere på podcasten i sanntid! En av problemstillingene studentene tok for seg var at det tradisjonelle kommentarfeltet ikke passer til podcaster slik som det gjør til artikler. Derfor har de tatt inspirasjon fra livestream sendinger som på for eksempel TikTok og Twitch, og musikk- og videoplattformer som Soundcloud og YouTube.

I denne prototypen kan brukerne kan altså legge igjen kommentarer underveis i podcasten som vil vises i en felles kommentarstrøm. Kommentaren vil da dukke opp på det tidspunktet i podcasten der den ble skrevet inn, slik at andre lyttere kan se hva som har blitt kommentert i det bestemte øyeblikket. Dette mener studentene vil føre til en gruppetilhørighet og lytterdeltakelse hos brukerne, og at det vil engasjere til diskusjoner rundt de aktuelle temaene.

Kommentarene vil dukke opp i en kommentarstrøm på podcasten. Mockups av pc og mobil fra prototypen.

Man kan like spesifikke øyeblikk i podcasten. Bilde tatt fra prototypen.

Likte øyeblikk

I prototypen kan man også like spesifikke øyeblikk i podcasten med hjerte-funksjonen. Øyeblikket vil da bli lagret til en egen side, noe som gjør det lettere for brukeren å finne tilbake til det. Dette gjør også at man slipper å spole gjennom en lang episode for å finne det ene øyeblikket man ville finne tilbake til. Øyeblikket kan også deles videre til venner, og kan dermed føre til å engasjere flere unge voksne i politiske diskusjoner!

Sjekk ut prototypen!

Du kan teste Kommentarstrøm HER, eller sjekke ut de andre prototypene fra MIX100 HER!

Publisert: 15. desember 2022