Les vår nye håndbok i innovasjon

TekLab gir nå ut "Håndbok i innovasjon for studenter" i betaversjon. Den er gratis og lett tilgjengelig på nett. Klarer vi å lage en nyttig bok? Det kan du hjelpe oss å svare på.
Tittelen ble forandret etter at bildet ble tatt, og slik er det ofte når man utvikler nye ting. Boken gir en innføring i sentrale metoder for design og entreprenørskap for studenter. Den er nå gratis tilgjengelig her på TekLab. Foto: Lars Nyre.
Publisert: 9. august 2024

Våren 2023 fikk konsulent og pressemann Geir Terje Ruud pengestøtte fra Pressens faglitteraturfond til å lage en håndbok i samarbeid med TekLab.

Digital håndbok

"Vi skal lage en digital håndbok om hvordan du utvikler prototyper på nye medieløsninger, og hvordan du bør gå fram for å lykkes med innovasjon og entreprenørskap i vår sektor", sa Ruud i oppslaget "Det blir bok!". Etterpå har teamet jobbet hardt med prosjektet, og nå lanserer vi en betaversjon.

Boken er skrevet av seks fagpersoner fra TekLabs fagmiljø. De er Geir Terje Ruud, medieprofessor Lars Nyre, lektor og rådgiver Audun Klyve Gulbrandsen, og ikke minst masterstudentene Julia Hellem Brandt, Julie Sofie Berntsen og Helene Høylandskjær. Arbeidet er delfinansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Du kan lese boken ved å klikke på lenken nederst i saken.

Hvorfor en betaversjon?

Boken er ment å være så nyttig som mulig for studenter, faglærere og bransjefolk, og for å sjekke om dette er tilfelle lanserer vi først en betaversjon av boken. En betaversjon er et stadium i utviklingen av et dataprogram eller nettsted, og kan skilles fra en alfaversjon og et stabilt sluttprodukt. En alfaversjon er vanligvis lite brukervennlig, og den står i fare for å kræsje slik at data går tapt.

En betaversjon har derimot alle planlagte funksjoner, og kan brukes av intenderte brukere. I vårt tilfelle er mesteparten av teksten skrevet, og vi har laget illustrasjoner og modeller som skal underbygge det faglige innholdet. Vi håper å finne ut både hva som er bokens sterke sider og identifisere feil og mangler. Etter betatestingen kan man vanligvis gi ut et stabilt sluttprodukt.

Geir Terje Ruud sier at det føles veldig riktig å teste nettopp denne boken før den kommer ut.

– Vår bokprosjekt handler om å lage gode verdiforslag ved å lage prototyper, brukertester og kanskje gjøre en pivot. Plutselig en dag skjønte vi at vi må gjøre det samme med selve boken. Betatesting er mest utbredt med software, og boken vår er jo faktisk en software. Den er en hypertekst som er tilgjengelig på internett.

Vi vil tolke innspillene utover høsten, og regner med å ha en stabil og enda nyttigere håndbok klar til vårsemesteret 2025.

Hvem bør teste boken?

Lars Nyre er ansvarlig for testingen av boken.

– Vi ønsker respons både fra studenter, faglærere og bransjefolk. Vi vil særlig ha svar på følgende spørsmål: Hva skal til for at dere vil bruke tid på å lese boka? Er den god nok slik den er? Hvilke endringer bør gjøres?

– Vi ønsker særlig at studenter som går på studieprogram innen medier, interaksjondesign og innovasjon skal gi respons på boken. Denne høsten vil eg selv bruke boken i undervisningen på et kurs som heter MIX100 "Introduksjon til medie- og interaksjonsdesign" i Media City Bergen, sier Lars.

– Det vil også være bra hvis faglærere vil teste boken for å se om dette er stoff de vil kunne sette på pensum på sine kurs. Det gjelder særlig faglærere innen medieproduksjon,  interaksjonsdesign og innovasjon, sier Lars Nyre.

– Sist, men ikke minst trenger vi at folk fra medie- og designbransjen uttaler seg om boken, skyter Geir Terje inn. Det gjelder for eksempel folk fra TV 2 og NRK, designbyråer som NetLife og Bouvet, og mindre entreprenørskapsbedrifter. Gir vi et realistisk bilde av innovasjonsarbeid i næringslivet? Det ønsker vi å vite mer om, sier han.

Samskriving av boken i København. Fra venstre Geir Terje Ruud, Lars Nyre, Helene Høylandskjær, Julie Sofie Berntsen og Julia Hellem Brandt. Foto: Audun Klyve Gulbrandsen.

Teknisk ansvarlig for boken er Audun Klyve Gulbrandsen. Han har ledet arbeidet med å utvikle den digitale boken, organisere samarbeidsverktøy for forfatterne, og utforme et nettdesign som gir god struktur og en best mulig leseopplevelse.

- Vi har blant annet hentet inspirasjon fra designprinsippene som gjelder for digitale bruksanvisninger og dokumentasjon for programvare, og forsøkt å kombinere dette med den tradisjonelle satsen vi kjenner fra papirbøkene, sier Audun.

Bak et passord

Siden dette er en betaversjon legger vi boken bak et passord slik at vi har en viss kontroll over spredningen. Men alle som vil skal kunne teste den, og derfor offentliggjør vi passordet her.

Passordet er Teklab.

Håndbok i innovasjon for studenter

Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Klyve Gulbrandsen, Julia Hellem Brandt, Julie Sofie Berntsen, Helene Høylandskjær

Se en pitchvideo for boken her

Innovasjon er design pluss entreprenørskap. Disse tre begrepene er notorisk uklare og tøyelige, men etter å ha lest denne boken ser du dem klarere. Innovasjon er noe som oppstår hvis en entreprenør lykkes med å utbre et nytt teknisk design i samfunnet. For å lykkes med innovasjon må du derfor lære deg metoder for å designe et mulig nytt produkt og metoder for å finne ut av forretningspotensialet til det mulige produktet. Det er bare hvis du lykkes med begge deler at du bidrar med innovasjon i samfunnet.

Vi tar deg i hånda og leder deg gjennom de prosessene du bør utføre for å lykkes med innovasjon. Vi fjerner støy og viser den korteste og smarteste måten å gjennomføre et innovasjonsprosjekt på. Følg våre råd, så finner du raskt ut om prosjektet ditt har en sjanse.

Les boken

 

 


Publisert: 9. august 2024
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram