11. Verktøy
Her kommer en rekke verktøy vi mener er nyttige til én eller flere av metodene, eller aktivitetene, i denne boken. Noen av dem er kanskje ikke relevante for prosjektet deres, men dere bør sjekke dem ut for sikkerhets skyld. Verktøyene kan kombineres utfra hva som passer inn i deres prosjekt og arbeidsflyt.
Struktur og planlegging
Miro
Miro er nyttig for å samle og organisere data om målgruppen i en research-fase, men kan også brukes til å sette opp strukturer for prosjektstyring eller Business Model Canvas.
Miro kan være nyttig til nærmest alle steg som beskrives i denne boken. Bruk det som et digitalt whiteboard for å holde oversikt over produktutvikling, prosjektledelse og visualisering av data. Miro, og lignende programmer, har massevis av templates til nettopp de tilnærmingene som omtales i denne boken, som SWOT, Business Model Canvas etc. Planlegg prosjektet med kalendere, fremdriftsplaner og gjøremålslister, og samle alt dette på én plass for å strukturere arbeidet deres og holde alle i loopen. Figjam er også god å bruke til dette!
Trello
Trello er og god å bruke for å organisere et team, med delte to do-lister, tidslinjer og kalender. Trello er mer statisk enn Miro og Figjam, men desto raskere og enklere å ta i bruk!
Slack
Bruk Slack for å kommunisere og organisere med teamet! Det finnes et hav av kommunikasjonsplattformer, men å holde prosjektledelse atskilt fra chatter med familie og venner om middagsplaner kan være lurt! Med Slack kan man i tillegg opprette flere chatter organisert etter tema.
Microsoft Excel/Google Sheets
Litt på samme måte som Miro, kan Microsoft Excel eller Google Sheets være nyttige for å samle data fra innsiktsmetodene på ett sted. Disse kan egne seg til større sett med data og har i tillegg funksjoner som kan være nyttige hvis man setter opp oversikt over kostnader.
Datainnsamling
Lydopptak og transkriberingsverktøy
Smarttelefoner, tablets og laptops kan enkelt brukes til å ta lyd- og/eller videoopptak og skjermopptak. Nvivo inneholder transkribering av opptak og koding av data, og er tilgjengelig via Universitetet.
Jojo er VGs egenutviklede transkriberings-app, som har blitt tilgjengeliggjort for brukere.
Sikt
Sikt er kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Når du skal behandle personopplysninger i innsiktsarbeid, må du, eller fagansvarlig, sende inn meldeskjema og få dette godkjent i henhold til krav om personvern. Informasjonsskriv og samtykkeskjema som deltakerne får skal også godkjennes.
Eyetracking og stressarmbånd
I innsamling av bruker-data i forbindelse med brukertesting, kan man benytte eyetracking og stressarmbånd. Med eyetracking kan man måle hvor brukerne ser i et grensesnitt og generere “heatmaps”, og stressarmbånd kan avdekke brukernes opplevelser via fysiologiske data. Dette er verktøy som krever opplæring, men kan gi stor nytte i å avdekke brukeres kognitive prosesser.
Konseptutvikling og design
Kontorutstyr
Sprint-metoden har veldig enkle utstyrsbehov. Du trenger papir og penn, post-it lapper, en klokke, whiteboards med tusjer, teip og klistremerker. Du bør ha et stort rom til rådighet, der dere kan jobbe i fred.
Penn og papir kan også brukes til å lage prototyper, avhengig av hvilket stadie i utviklingen man befinner seg i. Håndtegnede skisser er ofte nok til å formidle og evaluere konsepter, og det kan spare en for mye unødvendig tid og fokus på detaljer.
https://www.thesprintbook.com/supplies
Figma
Når man har kommet litt lengre i prosessen, kan man begynne å manifestere konseptet i et mer detaljert og realistisk format. Figma er et av de mest brukte prototype-verktøyene og er egnet for digitale prototyper til smarttelefon, tablet og pc med ulike detaljnivåer, alt fra enkle skisser til design som ligner et helt ferdig produkt.
Figma Community er også nyttig for å finne inspirasjon, illustrasjoner, ikoner og plugins. Sjekk også ut Dribbble for design-inspirasjon!
https://www.figma.com/ui-design-tool/
Unity
Unity er et av verdens mest brukte verktøy for å utvikle både 2D og 3D spill, og tilbyr et omfattende sett med verktøy og ressurser, inkludert støtte for mixed reality-prototyping, som gjør det mulig å utvikle og teste applikasjoner for VR (virtual reality) og AR (augmented reality). Unity støtter også et stort utviklermiljø og har et omfattende bibliotek av ferdige plugins og assets.
Innholdsgenerering
For å gjøre en prototype mer realistisk, trenger den realistisk innhold. ChatGPT kan hjelpe med å generere tekst som passer konteksten bedre enn “Lorem Ipsum”. Verktøy for automatisk bildegenerering (for eksempel Gencraft, Microsoft Designer, eller OpenArt), eller faktiske foto som er tilgjengelig gratis (for eksempel Unsplash), kan løfte inntrykket og gjøre at en prototype ser mer ut som et ferdig produkt (uten at en på gruppen må være profesjonell fotograf eller illustratør).
Pitching og presentasjon
Pitch deck
En pitch deck er en kort og visuell presentasjon som forteller om prosjektet, med et mål om å engasjere og overtale investorer. Vi har snakket mye om pitching i kapittel 9, og en pitch deck skal hjelpe med å oppsummere det aller viktigste på en enkel og visuell måte. “Pitch Deck” er også et eget program for å lage slike presentasjoner, men du kan også bruke PowerPoint eller Keynote.
Canva
Canva tilbyr en litt mer fleksibel måte å lage presentasjons-slides på, og har massevis av innebygde templates, ikoner og illustrasjoner som kan gi en visuell presentasjon det lille ekstra. Det kan brukes både til å supplere en muntlig pitch eller presentasjon, men også til å lage en mer visuell interessant bransjerapport. Figma er også god å bruke her!