Rogaland i Miniatyr er et prosjekt av gründer Jorunn Hodne. Målsettingen er å lære Rogalendingene mer om eget fylke gjennom miniatyrmodeller fra steder med spesiell betydning for de ulike kommunene.
Det er her studentene har kommet inn - De har laget prototyper ment for mobilbruk eller nettbrett, for å engasjere og immersere de som opplever modellene. De har utviklet konsepter for innhold og løsninger som forskjellige målgrupper trolig vil like. Studentene har fått utnytte sin kunnskap som historiefortellere og journalister, og har blitt utfordret på bruk av det digitale verktøyet VEV og sine entreprenørskapsferdigheter.
Under kan dere trykke dere videre for å lese mer om hver prototype.
Utviklet av Elin Ødegård, Hilde Olaussen, Sofie N. Grønås og Johannes Helland-Hansen.
Utviklet av Siri Storesund Hansson, Einar Steensnæs Engedal, Iver Schøyen Løkken, Lene Borchgrenvik og Anna Rosé Walderhaug.
Utviklet av Joakim Midtbø Viland, Thea Malene Barø, Johanna Sæle Instebø, Jacob Bowitz Jensen og Florian Werner.
Utviklet av Audun Fossheim, Tjalfe Oure, Jacob Wadel og Marit Løklingholm.
Redaksjonell prosjektutvikling og entreprenørskap har generelt et høyt nivå hvor studenter jobber sammen i grupper gjennom en kort tid for å utvikle og pitche sine ideer.
"Jeg opplever at de aller fleste studentene på kurset er veldig motiverte. Det forventer jeg også ettersom det er et emne de selv velger å delta på" forteller emneansvarlig Margareth Pollestad.
Likevel nevner hun at gruppene i år har vært flinke på å gjøre en jevnt god jobb i utvikling av prosjektene, og at dette synes gjennom en høy kvalitet på alle prototypene. Hun trekker også frem Jorunn Hodne som en ideell oppdragsgiver.
"Hun har delt raust med sine erfaringer som entreprenør, inspirert til utvikling og har selv bakgrunn som audiovisuell forteller. Hun kunne derfor møte studentene på deres hjemmebane" sier Pollerstad.
10.mars var siste dag av kurset for i år. Studentene har brukt uker på å utvikle prosjektene sine og forberede til pitch. Hvert år er det et ekspertpanel med eksterne samarbeidspartnere som stiller opp for å gi tilbakemelding på prosjektene. I år stilte Hilde Garlid, kommunikasjonsmedarbeider i Validé og Innovasjonspark Stavanger, Jon Trygve Kjerstad, forretningsutvikler i Validè, Kristina Thomsen, prosjektleder i Ungt Entreprenørskap Rogaland og Jorunn Hodne, Rogaland i Miniatyr.
(Bildene kan trykkes på for å se de i større format. All foto av Lone Nyløkken).
Progresjonsmandag ble innført i fjor etter forslag fra tidligere vitenskapelig assistent Nora Storebø. Konseptet er at alle gruppene er innom de vitenskapelige studentene på et fast tidspunkt hver uke. Der får de veiledning og mulighet til å sette seg mål for hva de ønsker å få gjennomført i løpet av uken.
Kurset avvikles på 9 uker og har høyt krav til deltakelse om prosjektene skal bli ferdigstilt. Tidligere har studenter blitt oppfordret til å møtes på campus en dag i uken på eget initiativ, men det har merket at å ha en dag i uken fast med veiledere har hatt positiv innvirkning.
"Jeg har fått tilbakemelding om høy deltakelse på progresjonsmandagene. De får fokusert på gjeldene utfordringer og får faglig veiledning fra kompetente assistenter. At alle gruppene jobbet i samme areal der veilederne var tilgjengelig har nok også hatt en positiv smitteeffekt" forteller Pollestad.
Redaksjonell prosjektutvikling og entreprenørskap føles ekstra virkelighetsnært da de hvert år samarbeider med en eller flere eksterne samarbeidspartnere.
Jeg har spurt Margareth Pollestad hva hennes fremgangsmåte for å finne samarbeidspartnere er.
"Jeg er tilhenger av å gå metodisk tilverks, men jeg må innrømme at her har veien blitt til mens jeg går" sier Pollestad.
Etterhvert har hun fått noen verktøy i kassen sin:
Neste skritt blir å finne et møtested hvor man kan presentere kurset og utviklere hvor man kan presentere behov og at kreative krafttak kan finne de.